Inngangsenheten som brukes til å flytte markøren og kommandoene kalles en
pekende enhet .
Her er noen vanlige eksempler på pekende enheter:
* mus: Den mest populære pekendeheten, den bruker en ball eller optisk sensor for å spore bevegelse på en overflate.
* TrackPad: En berøringsfølsom overflate som finnes på bærbare datamaskiner og tabletter som gjør at fingerbevegelser kan flytte markøren.
* berøringsskjerm: Et skjerm som tillater direkte interaksjon med brukerens fingre eller en pekepenn.
* joystick: En spak brukt til å kontrollere bevegelse i videospill og andre applikasjoner.
* Stylus: En pennlignende enhet som brukes til å tegne og skrive på berøringsskjerm eller nettbrett.
* Trackball: En stasjonær enhet med en ball som kan roteres med hånden for å flytte markøren.
Alle disse enhetene anses som "pekingsenheter" fordi de lar brukeren peke på og velge objekter på en dataskjerm.