Det er mange inngangsenheter tilgjengelig for å hjelpe brukere med å navigere på skjermer utover den tradisjonelle musen. Her er et sammenbrudd:
Berøringsinngang:
* berøringsskjermer: Disse er direkte integrert i enheter som nettbrett og smarttelefoner. Brukere samhandler ved å tappe, sveipe, klype og zoome direkte på skjermen.
* berøringsplater: Funnet på bærbare datamaskiner, dette er små, flate overflater som reagerer på berøringsbevegelser. De tilbyr begrenset kontroll sammenlignet med berøringsskjermer, men er avgjørende for portabilitet.
pekende enheter:
* Trackballs: I likhet med en mus, men ballen er festet, og brukere ruller den med tommelen for å flytte markøren. De brukes vanligvis i ergonomiske eller spesialiserte miljøer.
* Stylus: En pennlignende enhet som brukes med berøringsskjerm for mer presis kontroll, spesielt for tegning og skriving.
* pekerpinner: Ofte funnet på bærbare datamaskiner, dette er små, joystick-lignende enheter som brukere presser på for å flytte markøren. De krever praksis, men er effektive for små bevegelser.
Talegjenkjenning:
* stemmekontroll: Programvare som oversetter talte ord til tekst eller kommandoer, slik at brukere kan samhandle med enheter muntlig. Eksempler:Siri, Alexa, Cortana.
Øyesporing:
* øyesporingssystemer: Spesialiserte enheter som sporer brukerens øyebevegelser, slik at de kan kontrollere markøren eller velge elementer på skjermen med blikket. Brukes i tilgjengelighetsapplikasjoner, spill og forskning.
Andre alternativer:
* gamepads og joysticks: Primært for spill, men kan også brukes i spesifikke applikasjoner for navigasjon.
* fotpedaler: Brukes i spesifikke applikasjoner som CAD-design, der de gir håndfri kontroll.
* Brain-Computer Interfaces (BCIS): Fortsatt eksperimentelle bruker disse enhetene hjernesignaler for å kontrollere datamaskiner, og tilbyr navigasjon for personer med alvorlig motorisk svekkelse.
Velge riktig enhet:
Den beste inngangsenheten avhenger av brukerens behov og preferanser. Faktorer å vurdere inkluderer:
* Tilgjengelighet: For brukere med funksjonsnedsettelser av mobilitet er alternative inngangsenheter som stemmekontroll eller øyesporing viktige.
* ergonomi: Noen enheter, som trackballs eller berøringsflekker, kan være mer ergonomiske enn andre.
* presisjon: For oppgaver som krever presisjon, som tegning eller redigering av bilder, kan en pekepenn eller spesialisert pekeenhet være å foretrekke.
* kontekst: For mobile enheter er berøringsskjerminngang standarden. For stasjonære datamaskiner er imidlertid en mus det dominerende alternativet.
Valget av inngangsenhet blir stadig mer mangfoldig etter hvert som teknologien utvikler seg. Mange enheter tilbyr nå funksjoner som multi-touch-gester, tilpassbare knapper og programvareintegrasjon, noe som forbedrer brukeropplevelsen ytterligere.