Her er noen eksempler på inngangsenheter som ikke er keyboard:
pekende enheter:
* mus: Den vanligste pekendeheten, som brukes til å velge elementer, rulle og flytte en markør på skjermen.
* TrackPad: Funnet på bærbare datamaskiner, den fungerer på samme måte som en mus.
* berøringsskjerm: Lar brukere samhandle med en skjerm direkte ved hjelp av fingrene eller en pekepenn.
* joystick: Brukes primært til spill, noe som tillater presis kontroll over bevegelse og handlinger i virtuelle miljøer.
* Stylus: Brukes til presis tegning og skriving på berøringsskjermer, spesielt i nettbrett og noen mobile enheter.
* lyspenn: En spesialisert enhet som bruker en lysstråle for å samhandle med en skjerm. De var vanlige i eldre datasystemer.
Talegjenkjenningsenheter:
* mikrofoner: La brukere legge inn kommandoer og data ved å snakke.
* Talegjenkjenningsprogramvare: Oversetter talte ord til tekst eller kommandoer.
Skanneenheter:
* skanner: Fanger bilder av fysiske dokumenter eller objekter og konverterer dem til digitale data.
* strekkodeskanner: Leser strekkoder som inneholder informasjon om produkter eller elementer.
Andre inngangsenheter:
* gamepad: Designet for konsollspill, og gir knapper og kontroller for bevegelse og handlinger.
* digitalt kamera: Fanger bilder og videoer, slik at brukere kan importere dem til datamaskiner.
* webkamera: Fanger opp video- og stillbilder, ofte brukt til videosamtaler eller online møter.
* berøringsskjermhansker: La brukere samhandle med berøringsskjermer mens de bruker hansker.
* Biometriske enheter: Fang og analyser fysiske egenskaper, som fingeravtrykk, iris -skanninger eller ansiktsgjenkjenning.
* Bevegelsessensorer: Oppdag bevegelse, brukt i spill, treningssporere og mer.
* trykkfølsomme tabletter: Tillat artister og designere å lage tegninger ved hjelp av en pekepenn og trykkfølsom overflate.
* Fjernkontroll: Brukes til å kontrollere TV -apparater, DVD -spillere og andre elektroniske enheter.
Dette er bare noen få eksempler på de mange tilgjengelige enhetene som ikke er nøkkelbord. Teknologi fortsetter å utvikle seg, så nye og innovative enheter utvikles kontinuerlig.