Her er noen eksempler på utgangsenheter, kategorisert etter deres funksjon:
visuell utgang
* Monitorer: Vis bilder og tekst, den vanligste utgangsenheten.
* projektorer: Prosjektbilder og videoer på en stor skjerm.
* skrivere: Produser papirkopier av dokumenter, bilder eller andre data.
* Plottere: Brukes til å lage store tegninger, kart og tekniske diagrammer.
* Hodemonterte skjermer (HMD): Gi oppslukende virtual reality -opplevelser.
* e-blekk viser: Low-Power-skjermer som etterligner utseendet på papir.
* LED -skjermer: Skjermer med høy lyshet som brukes til utendørs reklame og skilting.
lydutgang
* høyttalere: Produsere lyd fra elektroniske signaler.
* Hodetelefoner: Tillat privat lytting til lyd.
* subwoofere: Forbedre lavfrekvens lydutgang fra høyttalere.
* Soundbars: Kompakte høyttalere som gir en forbedret lydopplevelse for TV.
Andre utgangsenheter
* haptiske enheter: Gi taktil tilbakemelding til brukeren, som vibrasjon i en kontroller.
* Braille -skjerm: Oversetter tekst til blindeskrift for synshemmede brukere.
* robotarmer: Mekaniske armer som brukes til å manipulere objekter og utføre oppgaver.
* 3D -skrivere: Lag fysiske objekter fra digitale modeller.
* CNC -maskiner: Datakontrollerte maskiner som brukes til å skjære og forme materialer.
* stemmesynthesizere: Generere kunstig tale.
* aktuatorer: Enheter som konverterer elektriske signaler til mekanisk bevegelse.
Eksempler på utgangsenheter i handling
* En datamaskin sender tekst til en skjerm for å vises på skjermen.
* En skriver produserer en papirkopi av et bilde.
* En høyttaler spiller musikk fra en smarttelefon.
* En haptisk tilbakemeldingskontroller vibrerer for å simulere følelsen av en spillhandling.
* En 3D -skriver lager en plastmodell av et design.
Denne listen er ikke uttømmende, men den gir en god oversikt over de forskjellige typene utgangsenheter og deres applikasjoner.