Inngangsenheter:
Fanger informasjon og sende den til datamaskinen:
* tastatur: Lar brukere legge inn tekst, tall og kommandoer.
* mus: Brukes til navigasjon, valg av objekter og samspill med grafiske grensesnitt.
* berøringsskjerm: Lar direkte samhandling med datamaskinen ved hjelp av finger eller pekepenn.
* skanner: Konverterer fysiske dokumenter til digitale bilder.
* mikrofon: Fanger lydsignaler for stemmeopptak eller kommunikasjon.
* webkamera: Registrerer video og tar stillbilder for videosamtaler, streaming og overvåking.
* joystick: Brukes til spill, kontrollerende bevegelse og handlinger.
* gamepad: Ligner på joystick, designet for konsollspill.
* Digital Pen/Stylus: Brukes med tabletter og berøringsskjermer for presis inngang.
* strekkodeleser: Leser strekkoder på produkter for identifisering og dataregistrering.
* RFID -leser: Identifiserer objekter med RFID -tagger.
Utgangsenheter:
Visning eller levering av informasjon fra datamaskinen:
* Monitor: Viser visuell informasjon, for eksempel tekst, bilder og videoer.
* skriver: Produserer papirkopier av dokumenter, bilder og annet innhold.
* høyttalere: Output lydsignaler, for eksempel musikk, lydeffekter og stemme.
* Hodetelefoner: Lever lydsignaler direkte til brukerens ører.
* projektor: Prosjekter bilder og videoer på en stor skjerm for presentasjoner og underholdning.
* haptisk tilbakemeldingsenheter: Gi taktil tilbakemelding til brukeren, for eksempel vibrasjoner eller trykk.
* Braille -skjerm: Gir taktil utgang for synshemmede brukere.
enheter med både inngangs- og utgangsfunksjonalitet:
* berøringsskjerm: Selv om det først og fremst er en inngangsenhet, kan berøringsskjermer også vise utgang.
* smarttelefoner: Fungere som både inngangs- og utgangsenheter med berøringsskjermene, mikrofonene, høyttalerne og kameraene.
* smartwatches: Kombiner inngangsfunksjoner som berøringsskjerm og stemmekommandoer med utgangsfunksjoner som skjermer og høyttalere.
* Multifunksjonelle skrivere: Tilby skannings- og kopieringsfunksjoner i tillegg til utskrift.
* webkameraer: Mens de først og fremst fanger innspill, tilbyr noen webkameraer LED -indikatorer for utdata.
Denne listen er ikke uttømmende, men den gir en god oversikt over vanlige inngangs- og utgangsenheter. De spesifikke enhetene som brukes vil variere avhengig av oppgaven og brukerens behov.