Inngangsenheter:
Vanlig:
* tastatur: Brukes til å legge inn tekst og kommandoer.
* mus: Brukes til å kontrollere markøren og samhandle med grafiske brukergrensesnitt.
* Touchpad: En liten, berøringsfølsom overflate på bærbare datamaskiner og noen tabletter, brukt til markørkontroll.
* berøringsskjerm: En skjermbilde som svarer på berøring av inngang, noe som gir direkte interaksjon med digitalt innhold.
* mikrofon: Brukes til å legge inn lydsignaler, for eksempel stemmekommandoer eller opptak.
* webkamera: Brukes til å ta og legge inn bilder eller videoer.
* skanner: Brukes til å konvertere trykte dokumenter eller bilder til digital form.
Spesialisert:
* gamepad: Brukes til å kontrollere videospill.
* joystick: Brukes til å kontrollere bevegelse i spill og simuleringer.
* Tegning av nettbrett: Brukes til å tegne og tegne direkte på et digitalt lerret.
* strekkodeskanner: Brukes til å skanne strekkoder for produktidentifikasjon og lagerstyring.
* RFID -leser: Brukes til å lese og behandle data lagret på RFID -tagger.
* Biometriske skannere: Brukes til å identifisere individer basert på unike biologiske egenskaper, for eksempel fingeravtrykk, iris -skanninger eller ansiktsgjenkjenning.
Emerging:
* Gestegjenkjenningssystemer: Oppdag og tolk menneskekroppsbevegelser for kontrollerende enheter.
* Brain-Computer Interfaces (BCIS): Tillat direkte kommunikasjon mellom hjernen og en datamaskin, og potensielt muliggjør kontroll av enheter med tanker.
* øyesporingsenheter: Spor øyebevegelser for applikasjoner som tilgjengelighet, spill og forskning.
Utgangsenheter:
vanlig:
* Monitor: Viser visuell informasjon, for eksempel tekst, bilder og videoer.
* skriver: Brukes til å produsere harde kopier av digitale dokumenter.
* høyttalere: Brukes til å sende ut lyd.
* Hodetelefoner: Brukes til privat lytting av lydinnhold.
Spesialisert:
* projektor: Brukes til å vise bilder og videoer på en stor skjerm.
* plotter: Brukes til å lage høykvalitets, storformatutskrifter.
* haptisk tilbakemeldingsenheter: Gi fysiske sensasjoner til brukeren, for eksempel vibrasjoner eller trykk.
* 3D -skriver: Brukes til å lage fysiske objekter basert på digitale modeller.
* Braille -skjerm: Brukes til å vise tekst i blindeskrift for synshemmede brukere.
Emerging:
* holografiske skjermer: Lag tredimensjonale bilder og videoer som ser ut til å flyte i luften.
* Olfactory -skjermer: Generer forskjellige lukter, og skaper oppslukende opplevelser.
* taktile skjermer: La brukerne føle virtuelle objekter og teksturer.
Denne listen er ikke uttømmende, men den fremhever det store utvalget av inngangs- og utgangsenheter som er tilgjengelige i dag, fra det kjente til banebrytende. Når teknologien fortsetter å utvikle seg, kan vi forvente å se enda mer innovative og sofistikerte enheter som dukker opp i fremtiden.