Det er umulig å liste * hver * inndataenhet, ettersom nye stadig blir oppfunnet. Her er imidlertid en omfattende liste over vanlige inngangsenheter, kategorisert etter funksjon:
Keyboard og musekvivalenter:
* tastatur: Den vanligste inngangsenheten for tekst, tall og kommandoer.
* mus: Brukes til å peke, klikke og dra på skjermen.
* TrackPad: En liten, berøringsfølsom overflate som finnes på bærbare datamaskiner.
* berøringsskjerm: En skjerm som reagerer på finger- eller penninngang.
* Stylus: En pennlignende enhet som brukes med berøringsskjerm for mer presis inngang.
* joystick: Brukes til å kontrollere bevegelse i spill.
* gamepad: Ligner på en joystick, men med flere knapper.
Skanning og fangst:
* skanner: Konverterer fysiske dokumenter eller bilder til digitale formater.
* digitalt kamera: Fanger stillbilder og videoer.
* webkamera: Et lite kamera som brukes til videosamtaler og innspilling.
* mikrofon: Fanger lyd.
Stemme og gest:
* Talegjenkjenningsprogramvare: Konverterer talte ord til tekst.
* Bevegelsessensor: Oppdager bevegelse og gester. (f.eks. Kinect)
* Gestegjenkjenningsprogramvare: Tolker håndbevegelser for kontroll.
Annet:
* strekkodeskanner: Leser strekkoder for dataregistrering.
* RFID -leser: Leser data fra RFID -koder.
* magnetstripeleser: Les informasjon fra magnetstrimler på kort.
* Biometriske enheter:
* fingeravtrykksskanner: Identifiserer brukere basert på fingeravtrykk.
* Ansiktsgjenkjenningsprogramvare: Anerkjenner enkeltpersoner ved ansiktet.
* iris -skanner: Skanner de unike mønstrene i øyens iris.
* Fjernkontroll: Kontrollerer en enhet på avstand.
* MIDI -tastatur: Brukes til å legge inn musikknotater og data.
Emerging Technologies:
* Brain-Computer Interfaces (BCI): Tillat direkte kommunikasjon mellom hjernen og en datamaskin.
* haptisk tilbakemeldingsenheter: Gi taktile sensasjoner som utgang.
* VR/AR -enheter: Tillat oppslukende interaksjon med virtuelle miljøer.
Denne listen dekker de vanligste inngangsenhetene, men det er viktig å merke seg at nye teknologier kontinuerlig utvikles som kan revolusjonere hvordan vi samhandler med datamaskiner.