Her er noen vanlige inngangsenheter for datamaskiner, kategorisert etter deres funksjon:
tastatur og mus:
* tastatur: Den vanligste inngangsenheten for tekst og kommandoer. Inkluderer nøkler for bokstaver, tall, symboler, tegnsetting, funksjonstaster og kontrollnøkler.
* mus: En pekeenhet som brukes til å kontrollere markøren på skjermen. Den kommer i forskjellige former, som mekaniske, optiske og trådløse.
pekende enheter:
* TrackPad: En berøringsfølsom overflate som finnes på bærbare datamaskiner og noen tabletter.
* berøringsskjerm: Et skjerm som reagerer på fingerberøringer, brukt på nettbrett, smarttelefoner og noen datamaskiner.
* Stylus: En pennlignende enhet som brukes til presis inngang på berøringsskjermer, ofte funnet på tabletter for tegning og håndskrift.
* joystick: Brukes hovedsakelig til spill, gir den presis bevegelse og kontroll.
* gamepad: En håndholdt kontroller med knapper og analoge pinner, først og fremst brukt til spill.
* lyspenn: En enhet som brukes til å tegne og velge elementer på en dataskjerm ved å peke på dem.
Skanneenheter:
* skanner: Fanger bilder av trykte dokumenter eller bilder og konverterer dem til digitale filer.
* strekkodeskanner: Leser strekkoder for å hente produktinformasjon.
* Optisk karaktergjenkjenning (OCR): Konverterer skannet tekst til redigerbar tekst.
lydinngangsenheter:
* mikrofon: Fanger lyd og konverterer den til digitale signaler for innspilling, stemmegjenkjenning eller videokonferanser.
Andre inngangsenheter:
* webkamera: Et videokamera koblet til en datamaskin som brukes til videosamtaler, innspilling og overvåking.
* digitalt kamera: Fanger bilder og videoer, som kan overføres til en datamaskin.
* Biometriske sensorer: Brukes til autentisering, som fingeravtrykksskannere, ansiktsgjenkjenningskameraer og iris -skannere.
* spillkontroller: Inkluderer joysticks, gamepads, ratt og mer, brukt til spill.
* MIDI -tastatur: Et musikalsk tastatur som brukes til å spille og spille inn musikk på en datamaskin.
* Bevegelsesfølelsesenheter: I likhet med Kinect, fanger disse kroppsbevegelsene for spill, treningssporing og andre applikasjoner.
Spesialiserte inngangsenheter:
* grafikkbrett: Tillater presis tegning og maling på en datamaskin.
* trykkfølsom penn: Brukes med grafiske nettbrett for å lage forskjellige linjebredder og effekter basert på påført trykk.
* Data hansker: Fang hånd- og fingerbevegelser for virtuell virkelighet og andre applikasjoner.
* Brain-Computer Interface (BCI): Lar brukere kontrollere datamaskiner med tankene.
Denne listen er ikke uttømmende, men den gir en god oversikt over vanlige inngangsenheter som brukes med datamaskiner. Hvilken type inngangsenhet du trenger vil avhenge av dine spesifikke behov og applikasjoner.