Inngangsenheten som lar en bruker kan kontrollere en peker på skjermen kalles en
pekende enhet .
Her er noen vanlige eksempler på pekende enheter:
* mus: Den vanligste pekendeheten, den bruker en fysisk knapp for å klikke og flytte en markør på skjermen.
* TrackPad: Funnet på bærbare datamaskiner, er det en berøringsfølsom overflate som gir mulighet for markørkontroll ved hjelp av fingerbevegelser.
* berøringsskjerm: Tillater direkte manipulering av skjermen med fingre, og eliminerer behovet for en egen pekeenhet.
* Stylus: En pennlignende enhet som brukes til presis inngang på berøringsskjerm, ofte brukt i grafisk design og digital kunst.
* joystick: Primært brukt til spill, gir det retningsgivende kontroll av en peker eller karakter.
* lyspenn: En eldre teknologi, den bruker lys for å oppdage en posisjon på skjermen.
* Trackball: En stasjonær enhet med en ball som kan rulles for å flytte markøren.
Alle disse enhetene gjør det mulig for brukere å samhandle med datamaskinen ved å kontrollere en peker, som deretter brukes til å velge, navigere og samhandle med elementer på skjermen.