Det er ikke noe "prinsipp" inngangsenhet. Det er mange forskjellige typer inngangsenheter, og hvilken som er viktigst avhenger av konteksten.
Her er noen av de vanligste inngangsenhetene, som hver serverer et annet formål:
* tastatur: Dette er den vanligste inngangsenheten for tekst og kommandoer.
* mus: Brukes til å velge, dra og navigere i et grafisk brukergrensesnitt.
* berøringsskjerm: Lar brukere samhandle med en enhet direkte ved å berøre skjermen.
* mikrofon: Brukes til taleinngang, diktat og innspilling av lyd.
* webkamera: Fanger bilder og videoer for kommunikasjon, videokonferanser og sikkerhet.
* skanner: Konverterer trykte dokumenter eller bilder til digitale formater.
* gamepad: Brukes til å kontrollere videospill.
* joystick: I likhet med en gamepad, men ofte brukt til å kontrollere spill, simuleringer eller maskiner.
* Stylus: En pennlignende enhet som brukes til å tegne og skrive på berøringsskjerm eller nettbrett.
* strekkodeskanner: Brukes til å lese strekkoder og legge inn data i et system.
* RFID -leser: Les data fra RFID -tagger, ofte brukt i lagerstyring og sikkerhetssystemer.
Til syvende og sist er "prinsipp" inngangsenhet den som er mest kritisk for en spesifikk oppgave eller applikasjon. For eksempel, i et tekstbehandlingsapplikasjon, er tastaturet den primære inngangsenheten, mens i et grafikkredigeringsprogram kan en mus eller pekepinne være viktigere.