Inngangsenheter:
Fanger data og instruksjoner fra brukeren:
* tastatur: Lar brukere skrive tekst, tall og symboler.
* mus: Brukes til å navigere og samhandle med datamaskingrensesnittet.
* Touchpad: En overflate som kan oppdage fingertrykk, og tilbyr et muselignende grensesnitt.
* mikrofon: Fanger lydinngang for stemmekommandoer, innspilling og videokonferanser.
* skanner: Digitaliserer bilder eller dokumenter for digital lagring og prosessering.
* webkamera: Fanger opp videoinngang for videosamtaler, streaming og overvåking.
* gamepad: Kontrollerer spillkarakterer og handlinger.
* joystick: Brukes til spill- og kontrollapplikasjoner.
* Stylus: Brukes til tegning og håndskriftinngang på berøringsskjermer.
* strekkodeleser: Skanner strekkoder for produktidentifikasjon og datafangst.
* RFID -leser: Leser data fra radiofrekvensidentifikasjon (RFID) -merker.
* Biometriske skannere: Fang unike biologiske data som fingeravtrykk, iris -skanninger eller ansiktsgjenkjenning for autentisering.
* digitalt kamera: Fanger stillbilder og videoer for digital lagring og prosessering.
Utgangsenheter:
Vis informasjon og resultater generert av datamaskinen:
* Monitor: Viser visuell informasjon, bilder og tekst.
* skriver: Produserer papirkopier av dokumenter og bilder.
* høyttalere: Produser lydutgang for musikk, videoer og varsler.
* Hodetelefoner: Lever lydutgang privat til brukeren.
* projektor: Prosjekter bilder på en skjerm for større presentasjoner.
* haptisk tilbakemeldingsenheter: Gi taktil tilbakemelding gjennom vibrasjoner eller krefter.
* Braille -skjerm: Gir taktil utgang for synshemmede brukere.
Merk: Noen enheter kan fungere som både inngangs- og utgangsenheter. For eksempel kan en berøringsskjerm være både en overflate for berøringsinngang og en skjerm for utgang.