Inngangsenheter:
1. tastatur: En tradisjonell inngangsenhet for å legge inn tekst og kommandoer.
2. mus: En pekeenhet som brukes til å navigere og samhandle med grafiske brukergrensesnitt.
3. berøringsskjerm: Tillater direkte interaksjon med en skjerm ved hjelp av berøringsbevegelser.
4. TrackPad: En liten, berøringsfølsom overflate som finnes på bærbare datamaskiner for markørkontroll.
5. joystick: Brukes til å kontrollere bevegelse i spill og simuleringer.
6. gamepad: En dedikert inngangsenhet for å kontrollere spill, ofte med knapper, joysticks og triggere.
7. skanner: Fanger bilder eller dokumenter for å konvertere dem til digitalt format.
8. mikrofon: Fanger lydinngang for stemmekommandoer, innspilling eller videokonferanser.
9. webkamera: Fanger opp video og bilder for videosamtaler, streaming og innspilling.
10. strekkodeskanner: Leser strekkodeinformasjon for lagerstyring og andre applikasjoner.
11. RFID -leser: Bruker radiobølger for å identifisere og spore taggede objekter.
12. Biometrisk skanner: Identifiserer individer basert på unike fysiske egenskaper som fingeravtrykk eller ansiktsfunksjoner.
13. Digital penn: En pekepenn som brukes til å skrive og tegne på berøringsskjermer eller digitale tabletter.
14. grafikkbrett: En spesialisert inngangsenhet som brukes til å tegne og tegne på et digitalt lerret.
15. lyspenn: En eldre inngangsenhet som tillater direkte interaksjon med en skjerm ved hjelp av en pennlignende peker.
16. Optisk merkeleser: Brukes til å tolke merker på papirdokumenter, for eksempel flervalgstester.
17. magnetstripeleser: Leser informasjon kodet på magnetiske striper som finnes på kort.
18. Bevegelsesfangstsystem: Registrerer og sporer menneskelige bevegelser ved hjelp av markører eller sensorer.
19. Trykkfølsom pute: En inngangsenhet som brukes til digital tegning og maleri, ofte brukt med grafiske nettbrett.
20. Talegjenkjenningsprogramvare: Transkriberer talespråk til tekst, og tillater stemmekommandoer og diktat.
Utgangsenheter:
1. Monitor: Viser visuell informasjon, som tekst, bilder og videoer.
2. skriver: Oppretter fysiske kopier av digitale dokumenter, bilder eller andre data.
3. høyttalere: Output lydsignaler, som musikk, lydeffekter og stemme.
4. Hodetelefoner: Lever lyd direkte til brukerens ører.
5. projektor: Viser bilder og videoer på en skjerm eller vegg.
6. plotter: En spesialisert skriver som lager tegninger og design av høy kvalitet.
7. Faksmaskin: Overføringer og mottar dokumenter over telefonlinjer.
8. Braille -skjerm: Utgår tekst i blindeskrift for synshemmede brukere.
9. haptisk tilbakemeldingsenhet: Gir taktile sensasjoner til brukere, for eksempel vibrasjoner.
10. 3D -skriver: Oppretter fysiske tredimensjonale objekter basert på digitale design.
11. laserkutter: Bruker en laser for å kutte materialer, for eksempel tre, metall eller stoff.
12. CNC -maskin: En datastyrt maskin som brukes til presisjonskjæring, boring og fresing.
13. LED -skjerm: En digital skjerm som bruker lysemitterende dioder for å lage bilder.
14. berøringsskjermvisning: Et display som muliggjør direkte interaksjon med berøringsbevegelser, som fungerer som både inngang og utgang.
15. E-Ink Display: Et skjerm som bruker elektronisk blekk for å lage tekst og bilder, og tilbyr en papirlignende leseopplevelse.
16. Data -projektor: Prosjekter data på en skjerm eller vegg, ofte brukt i presentasjoner.
17. Video Wall: En stor skjerm som består av flere skjermer, og skaper en oppslukende visuell opplevelse.
18. holografisk visning: Oppretter 3D -bilder som ser ut til å flyte i verdensrommet.
19. haptisk drakt: Gir realistisk taktil tilbakemelding, og etterligner følelsen av fysiske gjenstander eller miljøer.
20. Olfactory Display: Gir ut dufter for å skape en mer oppslukende sanseopplevelse.