Inngangsenheter:
Disse enhetene lar deg gi informasjon til datamaskinen:
* tastatur: Brukes til å legge inn tekst, tall og kommandoer.
* mus: Brukes til å kontrollere markøren på skjermen, velge elementer og samhandle med grafiske brukergrensesnitt.
* Touchpad: Ligner på en mus, men innebygd i bærbare datamaskiner.
* mikrofon: Brukes til å registrere lyd, diktere tekst og kommunisere over Internett.
* skanner: Brukes til å digitalisere bilder og dokumenter, konvertere dem til elektroniske filer.
* webkamera: Brukes til videosamtaler, innspilling av videoer og å ta bilder.
* gamepad: Brukes til å kontrollere spill, vanligvis for konsoller og PC -er.
* joystick: Brukes til å kontrollere spill, lik en gamepad, men ofte brukt til flysimulatorer.
* Digital penn: Brukes til å skrive eller tegne direkte på en skjerm, ofte brukt med nettbrett.
* strekkodeleser: Brukes til å lese strekkoder og legge inn informasjon i en datamaskin.
* berøringsskjerm: Lar deg samhandle med en datamaskin ved å berøre skjermen direkte.
* biometrisk skanner: Skanner fingeravtrykk, iriser eller ansikter for autentisering og sikkerhetsformål.
Utgangsenheter:
Disse enhetene lar datamaskinen sende informasjon tilbake til deg:
* Monitor: Viser visuell utgang, viser tekst, bilder og videoer.
* skriver: Skriver ut dokumenter, bilder og annet innhold på papir.
* høyttaler: Spiller lydutgang, inkludert musikk, lydeffekter og stemme.
* Hodetelefoner: Lar deg lytte til lyd privat, uten å forstyrre andre.
* projektor: Prosjekter bilder og videoer på en stor skjerm.
* plotter: Oppretter tegninger, kart og tekniske diagrammer med høy oppløsning.
* haptisk tilbakemeldingsenheter: Gi taktil tilbakemelding, slik at du kan føle vibrasjoner og press.
* Braille -skjerm: Utgår tekst i blindeskrift, slik at synshemmede brukere kan lese.
Dette er bare noen eksempler, og det er mange andre typer inngangs- og utgangsenheter tilgjengelig, avhengig av den spesifikke applikasjonen.