Touch-skjermer og gest -basert teknologi tolke menneskelige gester intro kontroll metoder for digitale grensesnitt , oversette trekk som f.eks å sveipe fingeren inn i handlingen med å snu en virtuell side . Pure gest - baserte grensesnitt - som du ikke trenger å berøre skjermen i det hele tatt eller dine bevegelser "touch " bare en virtuell eller projiserte skjermen - har som mål å erstatte touch-screen teknologi. Inntil da , multi -touch grensesnitt som er avhengige av mange gester for innspill tjene som en naturlig overgang til ren gest - basert kontroll . Instruksjoner
en GPS-enheter vanligvis er avhengige av resistive berøringsskjermer .
Forstå forskjellen mellom grensesnittene . Resistive berøringsskjermer gjenkjenne bare ett poeng for berøring av gangen , mens kapasitive berøringsskjermer gjenkjenne flere berøringer samtidig. Infrarøde berøringsskjermer , som finnes på mobile enheter som SGH - E900 og Samsung U600 , også har denne muligheten og ofte støtter gest - baserte , touch- screen grensesnitt .
To Apples iPhone er et tilgjengelig introduksjon til gest - baserte berøringsskjerm .
Bruk så mange multi - touch-enheter som bruker kapasitiv eller infrarød berøringsskjermer å gjenkjenne flere berøringspunkter som du kan. Vanlige eksempler er Apples iPhone , Googles Nexus One, Samsung Wave og HTC Desire . Selv om hver enhet grensesnitt forskjellig , øve på multi - touch-enheter hjelper deg kjent med gjøre bevegelser til å samhandle med et brukervennlig grensesnitt. For eksempel bruke tre fingre for å dra objekter rundt skjermen , klemmer skjermen innover for å zoome, eller dra fingeren over pekeplaten som om blar i en bok for å slå sider med Apples multi -touch system .
3
Kjent med enheter som hybridize gest - baserte berøringsskjermer og ren gest -basert kontroll . For eksempel, Pantech er Vega LTE - bruker vanligvis multi -touch interaksjon, men likevel sin hands- free modus lar deg sveve hendene over skjermen for å styre telefonen, og - bare tilgjengelig i Korea per februar 2012 , men med planer om å løslate over hele verden du kan svare på telefonen ved å bevege hånden over skjermen .
4
Hold et øye for prototyp enheter som i hovedsak forvandle vanlige overflater i gest - baserte berøringsskjermer . For eksempel bruker Mogees prosjektet den piezoelektriske effekten for å slå enhver overflate den er fast på inn i en virtuell , gest - og touch- baserte instrument , slik at du kan trykke , dra og tromme å produsere musikalske lyder . På denne måten blir overflaten på " skjermen. " TouchLight prosjekter en skjerm på akryl plast, slik at du kan stå foran skjermen og kontrollere brukergrensesnittet ved bevegelse av hendene. Selv om disse prosjektene er ikke kommersielt tilgjengelig , holde deg oppdatert på den siste utviklingen i gest - baserte berøringsskjermer og ren gest - baserte grensesnitt hjelper deg kjent med disse styringskonseptene før de treffer markedet. Besøke steder som Engadget og Wired å lese de siste tech nyheter . Hvis det er mulig , delta på utstillinger slik som den årlige Consumer Electronics Show, til OCE Discovery eller Migs få hands -on erfaring med de nyeste grensesnittene .
5 Selv om Kinect ikke bruker en berøringsskjerm , kan det bidra til å forberede du for hva som skjer videre .
Naviger Xbox 360 -grensesnitt ved hjelp av Kinect tilbehør. Denne enheten tilbyr kanskje den mest tilgjengelige formen for enkle, gest - baserte kontroller , som søker å erstatte standard berøringsskjerm som den fremtredende form for brukerkontroll . I tillegg til tale- kontroller og ansiktsgjenkjenning , avhengig Kinect på håndbevegelser til navigering i menysystemet , som for eksempel å løfte hånden for å cue systemet til ditt nærvær eller sveipe hånden for å bla gjennom menyen . Avhengig av spillet , oversetter Kinect også hele kroppen gester som hopping , sparker og punching inn som skjer på skjermen .