Touchscreen teknologi dateres tilbake til 1960-tallet . Men sin omfattende bruk i mobiltelefoner , til tablet-maskiner , banker og billettautomater , for å nevne noen av de mer hverdagslige bruksområder , bare stammer fra det første tiåret av det 21. århundre . En rekke mennesker er kreditert med oppfinnelsen og utviklingen av denne teknologien , og teknologien designere fortsette å designe forbedringer. Tidlig Concept
EA Johnson , en britisk oppfinner , først beskrevet sine ideer for en kapasitiv berøringsskjerm i en artikkel i 1965 . I 1967 publiserte han en annen artikkel om emnet , denne gangen forklarer hvordan teknologien jobbet gjennom diagrammer og fotografier av en prototype. Johnson jobbet ved Royal Radar Etablering i Malvern , England , og var interessert i å utvikle berøringsskjerm for flykontroll . I 1968 publiserte han en studie som beskriver potensialet i teknologien i lufttrafikktjenesten .
PLATO Prosjekt
Rundt 1972 , dukket berøringsskjermteknologien igjen som en del av PLATO -prosjektet , som ble opptatt av datastøttet læring. Prosjektet startet ved University of Illinois , og gir både videregående skole og studenter med kurs materialer. Donald Bitzer er oppfinneren bak PLATO prosjektet og bruken av gass plasma skjermen i terminalen skjermer. Bitzer er en elektroingeniør som er trolig mer kjent for utvikling av gass- plasmaskjermer brukt i TV.
Sam Hurst
i 1970 , Sam Hurst , en fysiker ved Oak Ridge National Laboratory ble også arbeidet med en touch- screen teknologi idé. Hans oppfinnelse var inspirert av et behov for å finne en raskere metode for å legge inn spectometry avlesninger til en datamaskin heller enn å vente for studenter å gjøre det for hånd . Hans enheten besto av to deler av ledende papir adskilt av et lag med isolasjon . Han grunnla Elographics , som ble Elo TouchSystems , for å markedsføre sitt konsept . Den opprinnelige nål- og - papir -teknologien ble erstattet med fingeren og skjermen . Hurst oppfinnelse er fortsatt i produksjon og brukes i Nintendo DS spillkonsoller.
Andrew Hsu
Lanseringen av Apples iPhone skapte en bølge i håndholdt berøring - screen enhet bruk. I 2010 vant Andrew Hsu en fremragende bidrag Award på Mobile Entertainment Awards for oppfinnelsen av touch-screen teknologi for mobiltelefoner . Han sendte sin patent for en kapasitiv berøringsskjerm i 1999 , men det tok syv år å overbevise telefonen industrien til å vedta det . LG kjørte en prøveversjon av berøringsskjermen på sin Prada telefon i 2006 , i forkant av iPhone . Hsu fungerer for Synaptics i California , en stor leverandør av berøringsskjermer til mobiltelefon produsenter.