Definere begrensningene tradisjonelle inndataenheter avhenger i utgangspunktet på å identifisere hva som faktisk kvalifiserer som tradisjonelle. Selv med moderne datasystemer , vil noen databrukere har ingen kjennskap til enkelte input -enheter som anses som tradisjonelle av andre brukere med datamaskinen vaner innlemme ulike typer vanlige input enheter . Ulike typer av input-enheter vil ha ulike begrensninger. Kontekst
Alle ville trolig være enige tastaturet og musen kvalifisere som tradisjonelle input-enheter. Noen enheter brukes mer rutinemessig for tidlig datasystemer nå enten ikke lenger finne noen bruk i datasystemer , slik som " katt " input enhet som brukes på Xerox tekstbehandling systemer , eller finn bruke bare blant teknisk personell som systemadministratorer , som med båndstasjon inndataenhet. Når benyttes som funksjonell data input enhet på et tidlig Coleco datasystem kjent som Adam , som i 2011 tape inngang finner du bare bruke når det er behov for slike operasjoner som å gjenopprette de sikkerhetskopierte data går tapt ved en systemfeil. Således, mens båndstasjon inndataenhet kvalifiserer som tradisjonelt gjennom bruk gjennom hele historien av datasystemer , vil mange brukere av moderne datasystemer finne denne inndataenhet helt ukjent . I tillegg til tape drive innspill enhetens relativt ukjent blant vanlige brukere av moderne datasystemer , har tape drive begrensning av sekvensiell skriving. Dataene må flyte inn i datamaskinen i samme rekkefølge som registrert og er ikke søkbare.
Klassifisering
Typing - tilknyttede tradisjonelle input-enheter inkluderer Qwerty tastaturet, Dvorak tastatur og ulike konfigurasjoner av antall pads . Tradisjonelle input-enheter som overfører data via lydsignaler inkluderer mikrofon og stemmegjenkjenning programvare . Enheter slik som sporet ballen og joystick bruke fysisk manipulasjon annet enn å skrive eller dataregistrering å legge inn data inn i datasystemet : Mens hver kategori fungerer effektivt for sitt tiltenkte bruk , innebærer design for en slik spesialisering av funksjon innføring av begrensninger i den spesifikke tradisjonell inngang enhet . Styrespaker ville være verdiløs hvis den brukes til tekstbehandling, for eksempel.
Design
Begrensninger knyttet til design funksjonen kan oppstå enten forresten eller med vilje. QWERTY-tastaturet illustrerer en tilfeldig utforming begrensning. Designet for bruk i gamle, manuelle skrivemaskiner , stammer brevet utformingen av QWERTY -tastaturet fra et bevisst forsøk på å bremse ned operatørens hastighet for å unngå jamming de mekaniske mekanismer av skrivemaskin. I moderne datasystemer , dette omsettes til en begrensning om maksimal skrivehastighet på grunn av kognitiv ytelse i forhold til plassering av mindre brukte bokstavene i de mest tilgjengelige tastatur stillinger. Styrekulen og joystick illustrere eksempler på design innsats som involverer en avveining mellom maksimal funksjon i forbindelse med input av romlige eller visuelle data på bekostning av effektiviteten av slike enheter for å legge inn data i form av bokstaver og ord .
Bruker Cognitive Function
brukere med nedsatt kognitiv funksjon kan finne noen eller alle tradisjonelle inndataenheter å ha funksjonelle begrensninger . Mens en blind person kan lære å operere enten en tradisjonell Qwerty eller Dvorak -tastatur , en begrensning fortsatt eksisterer fordi et slikt tastatur fortsatt overfører data for lagring i datamaskinen i form av de alfabetiske bokstaver brukes av seende personer snarere enn form for Braille at en blind person ville finne mer tilgjengelig i en senere utskrift av dataene. Tradisjonelle input-enheter har også begrensning av funksjonell utilgjengelighet for de med slike fysiske svekkelser som begrenset hånd eller finger bevegelse eller lammelser .