? Computer inndataenheter gi brukerne muligheten til å kontrollere maskinvare og programvare funksjoner. Input-enheter også overføre data til datamaskinen. Disse dataene kan komme i mange former , inkludert tekst, bilder og lyd . Det er mange input-enheter du kan bruke med en datamaskin , men de har alle en tendens til å utføre et lignende sett av funksjoner . Forstå inngangsfunksjoner er vanligvis ikke vanskelig og er nøkkelen til å forstå hvordan datamaskiner fungerer generelt . Innføring av data
På det mest grunnleggende nivået , er en inndataenhet for bestått data til et datasystem . De mest grunnleggende former for innspill som vanligvis brukes med datamaskiner inkluderer derfor bærbare harddisker og CDer. Bærbare lagringsenheter som eksterne harddisker og USB- minnepinner lagre ulike typer data , som finnes i digitale filer . Når den er koblet til en datamaskin , kan disse fungere som input-enheter, slik at brukerne kan kopiere filer på datasystemet .
Text Input
Tastaturet er en av de mest brukte PC input-enheter . Tastaturer er koblet til PC via kabler eller innebygd i den samme maskinvaren element i saker som bærbare datamaskiner . Brukere kan skrive inn tekst via tastaturet for funksjoner som tekstbehandling , e-post og gjennomføring av aktiviteter på internett herunder inngang nettstedet adresser , utføre søk og e-post . Med nettbrett og berøringsskjerm smarttelefoner , skriv brukerne tekst ved hjelp av skjermen , som fungerer som både en input og output -enhet .
Selection og Kontroll
Input-enheter inkludert mus og berøringsskjermer tillate brukere å kontrollere og velge datamaskin funksjoner . Datamaskinen musen har en eller flere knapper og evne til å identifisere et område innenfor elementene i brukergrensesnittet for tiden vises på en skjerm . Ved hjelp av museknappene , kan brukerne starte programmer , se alternativer og identifisere utvalg innenfor et synlig område ved å klikke og dra. Spillkontroller gir en lignende funksjon , som gjør berøringsskjermer , der kontrollen er utført ved å trykke på bestemte områder på skjermen .
Image Capture
Dataprogrammer kan fange bildedata ved hjelp input-enheter . Grafikk tabletter tillate brukere å tegne og lage visuelle elementer , som er fanget og kopieres til datamaskinens minne samt vises via skjermen. Webkameraer fange bevegelige bilder, overføre de tilhørende data for lagring på datamaskinen. Digitale kameraer kan også brukes som input-enheter, der brukerne kan overføre bildefilene for fangede fotografier på sine datamaskiner . Skannere også fange bildedata og passerer dette til det datasystemet de er koblet til .
Lydinngangsdetaljer
De fleste datamaskiner har en lydinngang gjennom hvilke brukere som kan ta opp lyd spor . Når en mikrofon er koblet til en datamaskin , kan brukeren snakke eller ta opp lyd i den. De resulterende data blir tatt opp og lagret på datamaskinen , slik at ytterligere behandling som skal utføres . Brukere kan redigere sine fanget lydfiler bruker programmer eller bare lagre dem innen digitale lydfiler .