Input-enheter er grensesnittet mellom mennesker og datamaskiner som oversette dine handlinger til brukbar data . Mange input-enheter bruker spesialutstyr for å oppfylle en bestemt oppgave . De fleste standard input-enheter har utviklet seg over tid og er tilgjengelige i mer enn ett skjema. Input-enheter er i hovedsak klassifisert etter deres funksjon og hvilken type grensesnitt de bruker . Keyboard
Den vanligste datamaskin inndataenhet er tastaturet . Tastatur består av en rekke taster som brukes til å lese inn tegn til datamaskinen . Standard PC- tastaturer er utformet for å legge inn ord , tall og konkrete kommandoer til datamaskinen . Det finnes mange forskjellige typer tastatur som inkluderer et standard sett med knapper, inkludert tallene 0 til 9 , alfabetet og knapper som preform spesifikke kommandoer . Full -size tastatur gir numeriske tastaturet er plassert på høyre side av tastaturet mens kompakte modeller som brukes på mobile datamaskiner er vanligvis kombinert med andre nøkler ved hjelp av en bruker slås funksjonstast.
Mouse
Computer mus er klassifisert som pekeenheter . Datamus oversette fysisk bevegelse inn posisjonsdata som brukes til å flytte et bilde på skjermen kjent som " markøren. " Knappene på musen lar deg kommunisere med bilder på skjermen ved å bevege musepekeren over dem og trykke på riktig knapp . Mange mus har også et rullehjul som brukes primært for å flytte skjermen opp og ned eller fra side til side.
Joystick
Joysticken er en annen standard datamaskin inndataenhet som vanligvis brukes for videospill . Styrespaken ligner på mus ved at den har to eller tre akser av bevegelse og flere knapper. Styrespaker oversette bevegelse inn data ved hjelp av en pinne festet til en base som du beveger deg opp , ned, venstre og høyre. Hver aksen gir en numerisk verdi som representerer avstanden fra styrespaken fra dødpunkt at datamaskinen måler for å spore bevegelse. Opp -og nedadgående bevegelse som anses som del av Y-aksen , mens bevegelse til høyre og venstre er på X-aksen . Mange styrespaker har også en gass skyveknapp som utgjør Z-aksen . Er
Multimedia
kameraer og mikrofoner to standard former for innspill som ofte er kombinert i en enkelt enhet referert til som en "webcam . " Webkameraer typisk bestå av et lite kamera og mikrofon som monteres til skjermen på datamaskinen. Selv om det ikke er standard utstyr , mange mobile datamaskiner gir et integrert webkamera og mikrofon. Mobile datamaskiner uten integrert webkamera vanligvis bruker samme type kamera som brukes i de fleste stasjonære datamaskiner .
Grensesnitt
fleste moderne input-enheter , inkludert tastatur , mus , joystick og webkameraer bruke Universal Serial Bus -grensesnitt . USB- grensesnittet er tilgjengelig i tre versjoner som gir suksessivt raskere overføringshastigheter . Hver ny generasjon av USB-enheten er bakoverkompatibel med tidligere generasjoner slik at nye USB-enheter å operere på datamaskiner med eldre USB-porter . Eldre modeller av mus og tastaturer brukt et grensesnitt kjent som " PS /2 ", det er fremdeles inkludert på mange moderne datamaskiner. PS /2 grensesnittet består av en liten rund plugg omtrent en tomme i diameter med seks pinner arrangert rundt en sentral plast spacer inne i kontakten.