En datamaskin eller et dataprogram kan bare ta affære når regissert av andre enheter . Retningen kan gis av en person , et annet program eller en datamaskin . Uansett , alt informasjonen den mottar i utgangspunktet gått gjennom av forskjellige input-enheter . De tidligste inndataenheter var bånd med hull slo inn i dem , som holdt en kode for datamaskinen å følge. Keyboard
Tastaturet er standard inndataenhet for en datamaskin. Det gjør at teksten skal kommuniseres til kjernen som behandler instruksjonene og gjør dem til lesbar informasjon for datamaskinen . Det gjør det også for inntasting av tekst til programmer som tekstbehandling, regneark , e-post og andre programmer . De tidligste tastatur koblet til datamaskiner ble tilpasset fra teletypes . Det var ikke før på midten av 1970-tallet som tastaturer ble brukt som den viktigste inn-enhet .
Mus og regulatorer
Langsiktige databrukere fremdeles huske en tid før det var en datamus. Unnfanget i begynnelsen av 1960 , ble musen faktisk ikke mye brukt til den første Macintosh personlige datamaskin i 1980 . De nye datagrafikk evner og programmer på den tiden raskt skapt et behov for en mer presis inngang enhet enn tastaturet og musen evne til å raskt sette en piksel nøyaktig hvor datamaskinen brukeren ønsket det var uvurderlig .
med styrespaker og regulatorer
Gaming enheter utviklet seg fra enkle joysticks som bare kunne gå til venstre til høyre og opp og ned på skjermen for å fullverdige kontrollere og spill pads med flere knapper og en bredt utvalg av skjermen handlinger . Controllers begynte å bli tilgjengelig i midten av 1990-tallet for action spill og fly simulatorer . Hensikten med de nye styringer var å tillate spilleren å simulere og kontrollere alle aspekter av spillet tegn . Den personen på skjermen kunne gjøre mye mer enn bare å gå i rett linje , han kunne nå hoppe, svinge et sverd , skyte en basketball eller kjøre med en fotball og Dodge tacklers
andre inndataenheter < . br >
Andre input-enheter som vanligvis brukes omfatter lys film , styrekuler, touch pads og skannere. Lys film at en bruker kan tegne direkte inn i et dataprogram med en stylus penn i stedet for en mus . Styrekuler faktisk predated musen , og blir nå brukt der det er lite eller ingen plass til å flytte en mus på en stasjonær . Touch pads er standard på en bærbar PC og lar brukerens fingre for å erstatte en mus . Skannere tillate fysiske grafiske bilder som skal gjengis som digitale bilder .