Input-enheter er avgjørende for å kunne bruke en datamaskin. Disse enhetene tillater brukere å samhandle med programmer som datamaskinen viser . Uten input-enheter, vil datamaskinen være noe mer enn en skjerm som viser noe tilfeldig og lite nyttig . Det finnes mange forskjellige typer input-enheter som alle tillater oss å samhandle på ulike måter . Keyboard
Et tastatur består av en serie med taster som kan trykkes for å legge inn kommandoer eller bokstaver. Disse brukes til å skrive dokumenter, men kan brukes til å navigere brukergrensesnitt i stedet for en mus .
Mouse
En mus består av en ball eller laser som sporer bevegelse av anordningen . Datamaskinen er i stand til å registrere bevegelse av musen og oversette det som bevegelse av markøren på skjermen . En mus også inneholde knapper som tillater brukeren å velge objekter , flytte vinduer eller åpne programmer . Mange har også en rullehjul for å tillate å bla gjennom lange dokumenter eller websider.
Trackball
Disse enhetene fungerer som en vanlig mus bortsett fra brukernes ruller en ball inne i en base i stedet for å flytte enheten over bordplaten. Mange brukere foretrekker en styrekule til en mus , fordi det innebærer mindre håndleddet bevegelse , redusere repeterende -motion problemer .
Touchpad
p Dette er en enhet som vanligvis finnes på bærbare datamaskiner . Det fungerer som en mus eller styrekule, bortsett fra det er en flat panel du beveger fingeren over. Bevegelse av fingeren registrerer seg som markøren bevegelser på skjermen. Mange touchpads nå gjør gester for å bla gjennom dokumenter eller zoome inn på et bilde. Knappene er vanligvis under touchpad .
Tegnebrett
Disse enhetene brukes som et stykke papir og blyant . Disse tillater kunstnere til å trekke mer naturlig i et grafikkprogram . De har en pekepenn som ser ut som en plast blyant som du kan bruke til å tegne på en flatskjerm. Enheten vil registrere trykket av brukerens hånd å trekke lysere eller mørkere linjer på skjermen . Mange har til og med viskelær på baksiden som lar deg slette feil med pennen.
Touchscreen Monitor
Disse enhetene doble som en utgang og inngang enhet . De viser datamaskinen miljøet på skjermen , og at en bruker kan manipulere og grensesnittet med den bare ved å berøre skjermen . Disse kan ta plassen til en mus og enda et tastatur om et virtuelt tastatur programmet er installert .
Joystick
Disse enhetene er primært brukes til dataspill . De består av en stokk på en base med ulike knapper som alle har forskjellige funksjoner. Det fungerer likt et åk på et fly , noe som gjør dem egnet for flysimulatorer .
Scanner
Disse enhetene tillater en bruker å legge inn et bilde eller et dokument inn i datamaskinen . Ved å plassere et stykke media i en skanner , kan du lage en bildefil som kan åpnes og manipulert på datamaskinen.
Mikrofon
p Dette er en enhet som brukes å legge inn tale, data og lyd . Du holder mikrofonen opp til en kilde , mest sannsynlig en persons munn , og det registrerer lyder og innganger dem inn lydopptak applikasjoner. Dette vil la deg gjøre mange ting , fra innspilling av en sang å snakke med noen på Skype.
Webcam
p Dette er et lite videokamera som tar video og innganger det inn i datamaskinen. Disse lar deg spille inn og sende små videoer eller har en video chat med noen over Internett .