Bruk av PC kan være en stor hindring for alle som møter fysiske utfordringer eller en funksjonshemming . Basic input -enheter som tastatur og mus krever en betydelig grad av mobilitet , fingerferdighet og finmotorikk kontroll som kan ligge utenfor spekter av muligheter for mange mennesker. Heldigvis finnes det mange typer teknologi som hjelper krympe eller fjerne disse barrierene . Alternative tastatur
Disse tastaturer kan ha viktige konfigurasjoner som er enklere å bruke, nøkler som er større eller mindre enn på vanlige tastaturer eller arrangert for bruk med én hånd .
Sip - og - Puff Controls
for brukere som ikke har effektiv bruk av hendene eller lemmer , nippe - og - puff kontrollerne tillate drift av en datamaskin ved exhaling eller inhalering , vanligvis inn i et rør eller halm .
pekeenheter
Disse enhetene brukes for å flytte markøren på skjermen for brukere som ikke kan betjene en mus eller styreflate med hendene . De omfatter sensorer som fanger opp øyebevegelser, nervesignaler eller hjerne bølger , samt ultralyd og infrarøde stråler.
Sticks og tryllestaver
Disse enhetene er ikke- elektroniske . De er lange pinner eller stenger som brukeren kan holde i munnen eller rem til haken , som deretter kan brukes til å trykke på tastene på en standard eller alternativ tastatur .
Joysticks
kjent for mange videospill brukere , joysticks er pinner som styrer datamaskinen markøren på skjermen . De kan være bygget for å bli manipulert av hender , føtter , chins eller noen annen kroppsdel som beholder tilstrekkelig mobilitet.
Berøringsskjermer
Disse tillater brukeren å legge inn data eller flytte markøren direkte på skjermen , uten behov for en mus eller tastatur . De kommer i flere former : . Som tillegg til skjermer, innebygd i skjermer og som frittstående enheter
styrekuler og styreflater
styrekuler er en ball bygget inn i en base . Flytte ballen flytter markøren på skjermen, og kan være enklere å bruke for de som har problemer med finmotorikk kontroll. Tilsvarende styreflater er flat , touch- sensitive områder som brukeren kan dra en finger eller en peker til å flytte en markør på skjermen .