En datamaskin har en rekke input-enheter. I hovedsak er en inndataenhet et stykke maskinvare som sender data til datamaskinen. Uten en enhet, ville det være umulig å samhandle med en datamaskin . En input-enhet kan betjenes av et menneske eller en annen datamaskin. Keyboard
Et tastatur er en svært viktig inngang enhet. Den brukes til å skrive inn bokstaver , tall og noen spesialtegn som "& ", " ^ ", " % ", " $" og " @ ". Utformingen av et QWERTY -tastatur ( den mest populære tastaturet i bruk i dag ) kommer fra typewriting maskin, som ble brukt til å skrive inn tekst før datamaskiner ble myndig i 1980. " QWERTY " er avledet fra rekkefølgen av bokstaver i den øverste raden av bokstavtastene på tastaturet .
Pekeenheter
Tradisjonelt har pekeenheter vært dominert av musen. Musen lar brukeren styre en peker i det grafiske brukergrensesnittet ( GUI ) . Brukeren påpeker enheten på en horisontal flate og dens bevegelser vises på skjermen via en markør . Dette skaper en enkel og intuitiv måte å navigere i GUI. Nylig har imidlertid montert advent av berøringsskjermen en utfordring til musen , og brukerne kan nå direkte punkt på skjermen for å styre markøren i stedet for å bruke en mus .
Lydinngangsenheter
den mest utbredte lydinngangsenhet er mikrofonen . En mikrofon brukes til å sende lydsignaler inn i en datamaskin , vanligvis via en innebygd mikrofon eller en mikrofon koblet til en USB -port .
Imaging and Video Input Devices
< p > Det finnes et bredt spekter av bilde-og video inn-enheter , inkludert bilde og fingeravtrykk skannere , digitale kameraer, webkameraer og strekkodelesere . Disse enhetene vanligvis sende digitaliserte data til datamaskinen via USB-porten.