Datamaskiner bruker forskjellige input-enheter til å behandle informasjon fra en bruker , men å vite hvilken enhet du trenger er nøkkelen til å velge hvilken enhet som fungerer best . Datamaskiner er i stand til å behandle mange typer data gjennom den riktige enhet. Pekeenheter
Pekeutstyr er designet for å manipulere posisjonen til markøren på skjermen. Mus er den mest vanlige , men kan enkle joysticks og pekere gi tilsvarende funksjonalitet. Evnen til å manipulere markøren posisjonering på skjermen gir deg muligheten til å få tilgang til data ved å etterligne dine fysiske bevegelser med enheten ved en endring i plassering av markøren på skjermen . Funksjonalitet er din primære bekymring når du velger en peker enhet og noen av disse enhetene tilbyr et stort antall knapper innganger for kompleks bruk .
Tastatur
Dette er den grunnleggende og vanligste PC input-enheter og er ansvarlig for å sende tekst til datamaskinen. Tillegg til noen tastaturer tillate dem å kontrollere datamaskinen lyd -og videofiler. Bruker komfort og bekvemmelighet er to bekymringer når du velger en enhet, inkludert å velge en ledning eller trådløst versjon .
Bilde innenheter
Enheter som digital video kameraer og digitale kameraer lar deg laste opp lagrede bildefiler til datamaskinen. Webkameraer tilbyr real- time video opplasting , og tilbyr elektroniske ansikt- til-ansikt chat alternativer . Mange enheter designet rundt disse effektene tilby ulike spesialiserte tjenester som medisinsk bildebehandling , video -konferanser og bar code scanning i butikkene. Bildekvalitet varierer mellom enhetene.
Lydinngangsenheter
Designet for å fange opp lyd i et filformat eller sendes via Internett til andre, lydinngangsenheter gi lyd for virtuell samtaler. Lydutgang enheter lenker til disse input-enheter for å forenkle kommunikasjonen .
Composite Input Devices
kombinere to eller flere andre input-enheter, komposittinngangsportene enheter gir mulighet for flere funksjoner og ekstra kontroll . Videospill bruke kompositt enhetene i spillet kontroller , og som spill får mer komplisert , så gjør deres innspill enheter . Den klassiske videospill kontrolleren lenker pekeren inngang med tastatur input, slik at brukerne kan manipulere retning på skjermen mens du skriver inn bestemte tastaturkommandoer.
Free Movement Input
Disse enhetene bruke kameraer som sporer bevegelser i et bestemt område . Dette gir mulighet for sanntids sporing av bevegelse og modellering av bevegelse innenfor et område . Filmproduksjonen gjør bruk av denne teknikken når du filmer mot en blå skjerm .