? Så intelligent som datamaskiner er, krever de noen retning fra brukeren. Input er den prosessen som PCer motta data fra brukeren for behandling. Eksempler inkluderer tekst fra et tastatur , bilder fra en skanner , og video fra et webkamera . Lær mer om de tre delene av en datamaskin som gir innspill . Tastatur
Keyboards er vanligvis brukes til å skrive inn tekst .
Først brukt på skrivemaskiner , er tastaturet det mest brukte innspill i moderne databehandling . En typisk USA Windows -tastaturet har 104 taster . Dette inkluderer en nøkkel for hele alfabetet , tallene 0-9 , aritmetiske operatører som tillegg , og andre.
Mouse
En typisk mus har minst to knapper . Noen har rullehjul for å lese lange dokumenter .
Oppfunnet av Douglas Engelbart i 1963 , er musen en pekeenhet som gjenkjenner to- dimensjonal bevegelse. Det er funnet på omtrent hvilken som helst datamaskin som har et tastatur og vanlig å navigere grafisk interfaces.The mus ble ikke populært før 1984 da Apple integrert det i sin berømte Macintosh datamaskin .
periferiutstyr
Webkameraer er nyttig for videokonferanser.
Et bredt utvalg av tilleggsutstyr gi innspill . Bare noen få eksempler er webkameraer for video, skannere for bilder, mikrofoner for lyd , stifter , fingeravtrykkslesere , og selv avanserte mikroskoper . Nye former for innspill er oppfunnet hvert år som teknologien utvikler seg .