Input-enheter er hardware komponenter som muliggjør brukere å samhandle med en datamaskin . Uten input-enheter, vil du ikke være i stand til å mate instruksjoner til en datamaskin. De mest vanlige input enheter i moderne datamaskiner er mus (eller styreenhet) tastaturet, skanner, webkamera og mikrofon . En annen inndataenhet , som serverer en nisje formål, er styrespaken , som brukes i spill. Rolle av Input & Output
en inndataenhet instruerer datamaskinen til å utføre en oppgave . Datamaskinens prosessor fungerer på oppgaven , og gir tilbakemelding etter instruksjonene er utført .
Keyboard
Moderne tastaturer har alfanumeriske taster og andre knapper for spesiell funksjoner. En typisk tastaturet har mer enn 100 nøkler, inkludert antall pad , funksjonstaster F1 til F12 og betjeningsknapper som tastene merket CTRL , TAB , ALT og DEL . Den mest populære layout, er QWERTY ikke en universell standard ; . Andre tastaturoppsett kan brukes til spesielle formål
Mouse
mus, en av de mest populære input-enheter, lar en datamaskin bruker navigere på skjermen uten å måtte lære hundrevis av hurtigtaster . Musen er kritisk, spesielt i det grafiske brukergrensesnittet ( GUI ) miljø av moderne operativsystemer hvor alle programmer er laget for bruken. I bærbare datamaskiner , erstatter en annen pekeenhet --- en flatskjerm som oversetter finger bevegelse til markøren bevegelser på skjermen --- musen. Bærbare datamaskiner støtter også tradisjonelle mus, noe som kan festes via USB.
Scanner
Skanneren lager digitale kopier av trykte bilder og tekst . Planskannere , den mest populære, slår trykte papirkopier , plassert på en flat glass panel , til et digitalt bilde . Proprietær programvare gjør det mulig å endre og arbeide med skannede bilder før du lagrer den på disken. Skannere kan integreres med enheter som skrivere og faksmaskiner .
Mikrofon , webkamera & Joystick
mikrofon, webkamera og joystick er mye brukt på internett miljøet . Mikrofoner, vanligvis kombinert med hodetelefoner, kan ta opp lyd og lagre det som en digital fil . Innhold innspilt med mikrofoner og webkameraer kan være umiddelbart endret med programvare, og lastet opp til Internett. Joysticken er en annen inngang enhet som brukes hovedsakelig for spill, enten online eller offline . Styrespaker brukes sjelden i generell databehandling .