En av jobbene til dataingeniører er å forenkle måten maskinvaren fungerer --- sin kompleksitet , dens utseende, og dens kompatibilitet . USB-kabler og FireWire- kabler ble utformet med dette målet i tankene. Søknad
USB-kabler er spesielt utviklet for å koble ulike enheter til datamaskinen som en gang ble koblet sammen med en rekke ulike , mer klumpete metoder. For eksempel , tastaturet og musen opprinnelig hadde hver sin port , og skriveren var koblet til en stor parallell -port på baksiden av PCen. Nå er alle tre enheter plugg inn i en ledig USB- port . FireWire , heller enn å forenkle ting , tok over funksjonen til å overføre lyd og video data i sanntid. På den måten animatører , videoredigeringsprogrammer og musikk beslutningstakere kan arbeide uten noen glitches i sine datastrømmer .
Resultatutvikling
FireWire -kabelen er mye mer pålitelig og effektiv. I motsetning til USB-kabler , som kobles til og stole på en sentral datamaskin knutepunkt for strøm og kommunikasjon , FireWire kabler overføre data uavhengig av de fleste PC- ressurser.
Speed
< p > USB 2.0-kablene støtter opptil 480 megabyte per sekund ( Mbps ) for dataoverføring , men sjelden overstige 280 Mbps på grunn av sin avhengighet av et host- prosessor . FireWire , selv om det maxes ut på 400 Mbps , utkonkurrerer USB grunn av sin uavhengige minne -mapping .
Cost
FireWire -kabel generelt koster mer enn USB -kabel. Per februar 2010 , for eksempel, kostet seks meter av FireWire -kabel $ 19,58 og 15 meter av USB -kabelen koster $ 6,49 på en elektronikkbutikk.
Industry Standard
FireWire vil trolig aldri erstatte USB , akkurat som USB vil aldri erstatte FireWire . For real- time data overføringer , vil FireWire forbli lederen , ta vare på audio /visuelle behov ( som HD-videokameraer , audio grensesnitt og nyere eksterne harddisker ) . USB , på samme måte , vil regjere over dårlige resultater eksterne enheter ( som mus , tastaturer og grunnleggende digitale kameraer ) .