En av de bedre ting å skje i musikkbransjen teknologibransjen er spredning av USB audio grensesnitt . Enhetene bringe mange av fordelene som profesjonelle opptak etablissementer har hatt i flere tiår , men med en prislapp som ikke krever en andre boliglån eller en bedrift lån til acquire.Generally sett, USB audio grensesnitt kommer i to kategorier: stereo og flerkanals enheter. Profesjonelle og forbrukere versjoner av hver er tilgjengelig med priser fra $ 50 til $ 10.000 eller mer . Typer
fleste USB audio grensesnitt er USB 1.0 og USB 2.0-kompatibel , så du bør ha noe problem å få en enhet til å fungere med hvilken som helst datamaskin produsert i løpet av de siste fem årene. En USB audio grensesnitt er tilkoblet datamaskinen med en standard USB-kontakt og til selve enheten med en rekke andre kontakter , fra proprietære forbindelser til standardiserte tilkoblinger.
Egenskaper
< p> USB 2.0 kan håndtere båndbredde på 480 MB /sekund . For å sette dette i perspektiv , 24 bit/192 kHz lyd - bruker ca 10 MB /sekund per spor av lyd - den høyeste båndbredden i kommersiell bruk. Så , ville en stereo -opptak tar ca 20 MB /sekund eller fem prosent av den mulige USB 2.0 båndbredde. Denne store mengden av tilgjengelig båndbredde åpner for USB audio grensesnitt for å imøtekomme nesten alle opptak eller avspilling scenario tenkelig.
Fleste USB-enheter kan kobles i en kjede med en annen USB -kabel. Spesiell programvare er ofte nødvendig og gitt av produsenten for disse USB-enheter . I noen tilfeller kan en enkelt USB- port på en datamaskin støtter opptil 48 kanaler med lyd på en gang . Den primære begrensninger i antall tilgjengelige lydkanaler er de fysiske begrensningene i selve USB-enheten og prosessorkraft på datamaskinen.
Størrelse
USB enheter varierer i størrelse fra 3 " X 1 " til multi - rack-enheter . Forskjellene i størrelsene skyldes de typer kontakter tilgjengelig. De mindre USB-enheter kan bare ha én 1/8-tommers inngang og en 1/8-tommers utgang , slik at enheten skal være svært liten. På den andre enden av spekteret er USB-enheter som har opp til 12 XLR type kontakter for innganger og åtte TRS ( tip- ring - sleeve ) eller 1/4-tommers kontakter.
Hensyn
med
USB audio grensesnitt sikkert har mange fordeler , men noen ulemper er verdt å merke seg også. De viktigste fordelene inkluderer det faktum at mange USB audio grensesnitt kan drives av USB- buss gjør enhetene nyttig med bærbare datamaskiner, og også at enheten er uavhengig av datamaskinen tårnet , noe som reduserer potensialet for ytterligere støy blir introdusert. En ekstra fordel inkluderer lave prisen i forhold til PCI - baserte audio grensesnitt
Noen av ulempene ved USB audio grensesnitt er at de digitale lyd omformere (DAC ) er ofte billig og bråkete at og forbrukeren enheter kan ofte bare omfatte 1/8-tommers adapter kontakter , noe som betyr spesialisert kabling og utstyr kan være nødvendig å grensesnitt med profesjonelt utstyr.
Misforståelser
den største misforståelse som gjelder til USB -lydenheter er at av båndbredde. De fleste er også opptatt av to faktorer når de vurderer å bruke en USB- lydenhet til rekord: . Lydkvaliteten og antall kanaler tilgjengelig
Lydkvaliteten er tegnet av den type mikrofoner , bruk av mikrofonene , og nivået på lydsignalet i langt større grad enn USB-lydenhet type. Hvis lydsignalet er på riktig nivå , de fleste USB- lydenheter gjøre lite for å endre lyden av lyd - signalet er rett og slett konvertert fra analog til en digital signal
antall kanaler tilgjengelig er først. begrenset av USB-lydenhet . En stereo USB-lydenhet vil bare være i stand til å spille inn to kanaler samtidig. Folk flest er opptatt med større USB- lydenheter som har åtte eller flere kanaler . Selv med høy oppløsning lyd - 24 bit/192khz--an åtte-kanals USB-lydenhet skal bruke rundt 50 prosent av kapasiteten til en USB -port
.