De to delene av en datamaskin vi bruker for å fortelle veibeskrivelse er:
1. Inngangsenheter: Slik forteller vi datamaskinen hvilken retning vi vil gå. Noen eksempler inkluderer:
* mus: Å klikke og dra med en mus kan brukes til å navigere på skjermen på skjermen eller flytte elementer rundt.
* tastatur: Arrows Keys brukes til å flytte en markør i forskjellige retninger.
* berøringsskjerm: En finger kan brukes til å tappe eller sveipe på en berøringsskjerm, som kan kontrollere bevegelse i applikasjoner.
* gamepad/joystick: Disse inngangsenhetene er designet spesielt for spill og kan gi retningsbestemt kontroll for tegn eller kjøretøy.
2. Utgangsenheter: Slik viser datamaskinen oss resultatene av retningsinngangen vår. Noen eksempler inkluderer:
* Monitor/skjerm: Skjermen viser resultatene av inngangen og viser oss hva som skjer.
* høyttalere/hodetelefoner: Lyd kan brukes til å gi retninger i retning, for eksempel lydeffekter eller navigasjonsinstruksjoner.
Det er viktig å merke seg at selv om de to delene av en datamaskin fungerer sammen for å gi retningsbestemt kontroll, avhenger de spesifikke metodene og funksjonaliteten sterkt av applikasjonen eller programvaren som brukes.