Et av de nye trender i vise design er bordplaten skjerm, der systemet benytter enten en integrert skjerm monteres horisontalt eller en enhet som projiserer stasjonære bilder på overflaten av bordet. Disse systemene gir mulighet for noen unike design muligheter , men også presentere noen utfordringer . Samspill med skjermen krever bruk av enten en tradisjonell mus eller en direkte berøring system , og hver har sine fordeler . Mus Input
mus input system har blitt standard for moderne datamaskiner , og de fleste brukere vil være kjent med å bruke en mus til å samhandle med elementer på skjermen . Bruke en mus som inndataenhet er også bra for rimelig systemer , siden maskinvaren er billig og lett tilgjengelig , og lett å bytte ut om det skulle bryte ned. Ved hjelp av musen inngang for en tabletop skjerm krever en egen musen området for å unngå at enheten forstyrre brukerens mulighet til å se skjermen .
Direct Touch
Direct touch input vanligvis tar to former. Vanligst, berøringsskjermer innebære en elektrisk reaktiv skjermen som kapasitans endringer ved berøring av en finger eller et annet objekt . I tilfelle av projiserte skjermer eller stor skjerm, touch- input-enheter , kan systemet bruke infrarød laser , eller visuelle sensorer for å spore fingertuppene og gi visuell tilbakemelding . Disse enhetene kan være vesentlig dyrere å bruke enn mus input systemer på grunn av spesialisert maskinvare involvert, og krever nøye vedlikehold for å sikre normal drift .
Enkel bruk
p Som berøringsskjermer er fortsatt relativt ny teknologi i motsetning til mus innspill systemer , kan mange brukere finner direkte samhandling med elementer på skjermen forvirrende . En studie i regi av Georgia Institute of Technology viste at eldre brukere var mer sannsynlig å lide økt responstid ved bruk av en berøringsskjerm i motsetning til en mer tradisjonell inngang enhet . En annen studie , av Mitsubishi Electric Research Laboratories , indikerte så mye som en 20 prosent forskjell i responstid , og fremhevet muligheten for utilsiktede innspill på en horisontal skjerm forårsaket av brukere hviler fingertuppene eller knoker på overflaten som de samhandlet med det . Forsiktig design av grensesnitt skjermer og knapp plassering kan bidra til å lindre disse problemene .
Multi -Touch
Ett område hvor direkte touch input er klart overlegen er i multi - touch-programmer . Dette systemet er en der sensorene kan spore flere kontakter med skjermen samtidig , slik at du kan utføre handlinger med gester som å zoome inn et bilde av " knipe " det og spre fingrene fra hverandre. Mitsubishi Electric studien forsøkt å gjenskape dette ved hjelp av to mus , og fant at brukerne hadde betydelig mer problemer med å manipulere bilder på skjermen ved hjelp av to pekere på en gang , øker reaksjonstiden og feilrater betydelig.