Popularisert av tidlige konsoll videospill , spesielt for flysimulatorer , joysticks slutt gjorde veien til datamaskiner . Selv om tradisjonelt benyttet for spill, kan styrespaker også brukes som et alternativ til musen i rutinemessig bruk av datamaskinen. Formål
Hovedformålet med en joystick som en mus erstatning innebærer å hjelpe mennesker med fysiske funksjonshemninger ved å lindre stress på leddene. En mus krever bøying av håndleddet , som kan være vanskelig for noen mennesker, mens en joystick ikke.
Knapper
programvare gir mulighet for programmering av joystick-knappene til å ta over rollen som museknappene . Skift-tasten kan kombineres med en joystick tastetrykk for å produsere en annen tilpasset handling .
Axis
Joystick til mus programvare gir også kontroll over aksen følsomhet . Brukere kan bestemme hvor følsom joystick vil bli. Jo større sensitivitet , jo mindre styrespaken må være skråstilt for å gjøre pekeren bevege seg i samme avstand over skjermen. Flere profiler kan settes opp med forskjellige følelser og knapp for å romme flere brukere.