? En typisk datamus inkluderer en laser eller en ball på undersiden for å spore musens bevegelse og oversetter det til markøren bevegelser på skjermen. Det inkluderer også en eller flere knapper for å klikke på og velge ut informasjon på skjermen. Endelig omfatter mus ofte en komponent i mellom knappene på sin foran. Denne komponenten er vanligvis en form for et hjul eller tredje knappen som ofte brukes for å bla raskt gjennom store sider eller bilder . På skjermen i seg selv , avhengig sentrum av markøren eller pekeren på sin visuelle form . Mus Center: Tredje Button
Standard primær -knappen på de fleste PC- mus er på venstre knapp , som velger elementer når klikket . Den sekundære knappen er vanligvis den høyre knappen , som ofte bringer opp en meny på Windows-systemer . I denne sammenheng fungerer på midtknappen som et tredje alternativ . Denne " ringer opp en meta "-funksjonen avhenger av programmene blir bruk når den blir klikket
Mouse Center: . Scroll Wheel
rullehjul i midten av denne musens knapper gjør brukeren å flytte skjermen vertikalt.
Senteret komponenten av musen fungerer ofte som et rullehjul , og noen ganger som en rullende ball . I disse tilfellene kan brukeren rulle hjulet eller ball i en retning , for å flytte bildet , side eller tekst på skjermen i en tilsvarende retning .
Markør eller Pointer senter
markøren her tar den vanlige "pilen " form, og dens " sentrum " er faktisk utgangspunkt .
På skjermen kan musepekeren ta ulike former. Oftest ser det ut som en pil . I disse tilfellene , vises "sentrum" av at markøren faktisk på enkelt piksel som danner punktet av pilen . Den ensfarget fylt delen av pilen hviler derfor off -center fra markøren . I andre tilfeller , kan markøren være i form av en skive eller et trådkors . Sentrum av disse markørene vises på midten av bildet for disse eksemplene .