Brukere kommuniserer ikke direkte med datamaskinvare. I stedet samhandler de med
programvare Det fungerer som en bro mellom dem og maskinvaren. Her er et sammenbrudd:
1. Brukerinngang:
* tastatur og mus: Dette er de vanligste inngangsenhetene. Tastaturet lar brukere skrive tekst, mens musen lar dem peke og klikke på skjermen.
* berøringsskjerm: På enheter som smarttelefoner og nettbrett kan brukere samhandle direkte med skjermen.
* stemmekommandoer: Noen enheter lar brukere kontrollere dem med stemmen.
2. Programvaretolkning:
* operativsystem (OS): OS er kjerneprogramvaren som administrerer alle maskinvareressurser. Den oversetter brukerinnganger til instruksjoner som maskinvaren kan forstå.
* applikasjoner: Dette er programmer som lar brukere utføre spesifikke oppgaver, som å surfe på nettet, redigere dokumenter eller spille spill. De samhandler også med operativsystemet for å få tilgang til maskinvareressurser.
3. Utførelse av maskinvare:
* sentral prosesseringsenhet (CPU): Hjernen på datamaskinen, CPU utfører instruksjoner fra OS og applikasjoner.
* minne (RAM): Midlertidig lagring for data som CPU for øyeblikket jobber med.
* lagringsenheter (harddisk, SSD): Langsiktig lagring for data og programmer.
* Input/Output -enheter (skjermer, skrivere, nettverkskort): La datamaskinen samhandle med omverdenen.
Eksempel:
1. You click a link in a web browser (application).
2. The browser sends the request to the OS.
3. OS kommuniserer med nettverkskortet (maskinvare) for å sende forespørselen over Internett.
4. Nettverkskortet sender forespørselen til serveren som er vert for nettstedet.
5. Serveren sender tilbake innholdet på nettstedet.
6. Nettverkskortet mottar dataene og sender dem til OS.
7. OS overfører dataene til nettleseren.
8. Nettleseren viser nettstedet på skjermen din (maskinvare).
I hovedsak gjør maskinvaren "tunge løft", mens programvaren gir det brukervennlige grensesnittet og håndterer de komplekse interaksjonene mellom brukeren og maskinen.