Det er ikke nøyaktig å si at det bare er
tre Spesifikke maskinvarekomponenter som brukes til å skrive et operativsystem. Prosessen med å skrive et operativsystem innebærer å samhandle med et bredt spekter av maskinvarekomponenter, men her er de tre
essensielle kategorier:
1. CPU (sentral prosesseringsenhet): Dette er hjernen til datamaskinen. OS samhandler med CPU for å administrere ressursene sine, inkludert planleggingsoppgaver, administrere minne og håndtere avbrytelser.
2. minne (RAM): OS bruker RAM for å lagre kode og data, samt midlertidige data som brukes av applikasjoner. OS er ansvarlig for å administrere minnetildeling og forhindre konflikter mellom forskjellige programmer.
3. Lagringsenheter: OS lagrer sin egen kode, så vel som brukerdata og applikasjoner på lagringsenheter som harddisker, SSD -er og flash -stasjoner. Den administrerer hvordan data blir lest og skrevet til disse enhetene, og sikrer dataintegritet og ytelse.
Utover disse tre er utviklingen av et OS også sterkt avhengig av:
* input/output (I/O) enheter: OS må samhandle med periferiutstyr som tastaturer, mus, skjermer og nettverkskort.
* avbryter: Dette er signaler fra maskinvarekomponenter som avbryter CPUs nåværende oppgave. OS håndterer avbrytelser for å svare på hendelser som brukerinngang, nettverksaktivitet eller maskinvarefeil.
* Systembuss: OS bruker systembussen for å kommunisere med alle tilkoblede maskinvarekomponenter, inkludert CPU, minne og I/O -enheter.
eksakte maskinvare brukt vil variere avhengig av det spesifikke operativsystemet som utvikles, målplattformen og funksjonene det tar sikte på å tilby.