Her er de viktigste datamaskinens maskinvarekomponenter som brukes til å legge inn tekst og grafikk til en datamaskin:
for tekstinngang:
* tastatur: Den vanligste inngangsenheten. Det lar brukere skrive bokstaver, tall og symboler.
* mus: Selv om musen først og fremst brukes til navigasjon, kan musen også brukes til å legge inn tekst gjennom funksjoner som drag-og-slipp-tekstredigering.
* Touchpad: Funnet på bærbare datamaskiner, tillater berøringsplater brukere å kontrollere markøren og kan også brukes til å legge inn tekst via tastaturer på skjermen.
* Stylus: Brukes med berøringsskjermer, gir styluser mer presis tekstinngang.
* stemmegjenkjenningsprogramvare: Konverterer talte ord til tekst ved hjelp av en mikrofon.
* Optisk karaktergjenkjenning (OCR): Bruker programvare for å konvertere bilder av tekst (som skannede dokumenter) til redigerbar tekst.
for grafikkinngang:
* skanner: Fanger bilder av fysiske objekter eller dokumenter og konverterer dem til digitalt format.
* digitalt kamera: Tar bilder og videoer og lagrer dem elektronisk.
* webkamera: Et spesialisert kamera som brukes til videokonferanser og live streaming.
* grafikkbrett: Lar brukere tegne, male og redigere bilder med en pekepenn på en trykkfølsom overflate.
* mikrofon: Brukes til å fange lyd, som deretter kan integreres i grafikkprosjekter.
Andre inngangsenheter:
* spillkontroller: En spesialisert inndataenhet for å spille videospill.
* joystick: En kontrollpinne som brukes til å flytte en markør eller manipulere et virtuelt objekt.
* strekkodeskanner: Leser strekkoder og konverterer informasjonen til digitalt format.
* Biometriske sensorer: Brukes til fingeravtrykkgjenkjenning, ansiktsgjenkjenning og andre former for autentisering.
Merk: Mange av disse enhetene kan brukes til både tekst og grafisk inngang. For eksempel kan et grafisk nettbrett brukes til å lage både tekst og tegninger.