20 Eksempler på datamaskinvare:
Inngangsenheter:
1. tastatur: For å skrive tekst og legge inn data.
2. mus: For å navigere og samhandle med brukergrensesnittet.
3. Touchpad: En overflate på en bærbar datamaskin for å kontrollere markøren.
4. skanner: For digitalisering av bilder og dokumenter.
5. mikrofon: For innspilling av lyd.
6. webkamera: For å fange video og bilder.
7. joystick: For å kontrollere spill og andre applikasjoner.
8. gamepad: For å kontrollere spill.
Utgangsenheter:
9. Monitor: For å vise visuell utgang.
10. skriver: For å produsere harde kopier av dokumenter og bilder.
11. Høyttaler: For å produsere lydutgang.
12. Hodetelefoner: For å lytte til lyd privat.
13. projektor: For å vise bilder på en større skjerm.
Lagringsenheter:
14. harddiskstasjon (HDD): For lagring av data permanent.
15. Solid State Drive (SSD): For lagring av data permanent, med raskere tilgangshastigheter enn HDD -er.
16. Optisk skivestasjon (Odd): For å lese og skrive data om CDer og DVD -er.
17. USB -flash -stasjon: For lagring og transport av data.
18. Minnekort: For lagring av data i kameraer, telefoner og andre enheter.
interne komponenter:
19. sentral prosesseringsenhet (CPU): Datamaskinens "hjerne", ansvarlig for behandlingsinstruksjoner.
20. Random Access Memory (RAM): Brukes til midlertidig lagring av data og instruksjoner.