Her er tre typer enheter som vanligvis finnes i et datasystem, sammen med eksempler:
1. Inngangsenheter:
* Funksjon: Disse enhetene lar brukere legge inn data og instruksjoner i datamaskinen.
* eksempler:
* tastatur: Brukes til å skrive tekst, tall og symboler.
* mus: Brukes til å peke, velge og dra objekter på skjermen.
* berøringsskjerm: En overflate som reagerer på berøring, og tillater direkte interaksjon med datamaskinen.
* skanner: Konverterer fysiske dokumenter eller bilder til digital form.
* mikrofon: Fanger opp lydinngang for innspilling eller stemmekommandoer.
* webkamera: Fanger video for videokonferanser eller andre applikasjoner.
* gamepad/joystick: Brukt til spillkontroll.
2. Utgangsenheter:
* Funksjon: Disse enhetene viser eller presenterer den behandlede informasjonen fra datamaskinen.
* eksempler:
* Monitor: Viser visuell utgang, for eksempel tekst, bilder og videoer.
* skriver: Produserer papirkopier av dokumenter og bilder.
* høyttalere: Output lydsignaler, for eksempel musikk eller systemlyder.
* projektor: Projiserer bilder på en større skjerm.
* Hodetelefoner: Lever lydutgang direkte til brukerens ører.
3. Lagringsenheter:
* Funksjon: Disse enhetene lagrer data for langsiktig tilgang.
* eksempler:
* harddiskstasjon (HDD): En mekanisk stasjon med spinnende tallerkener som lagrer data magnetisk.
* Solid State Drive (SSD): En raskere og mer holdbar lagringsenhet som bruker flash -minne for å lagre data.
* USB -flash -stasjon: En bærbar lagringsenhet som kobles til en datamaskin via en USB -port.
* Cloud Storage: Data lagret på eksterne servere som er tilgang til via Internett.
* Optiske stasjoner (CD/DVD/Blu-ray): Bruk lasere til å lese og skrive data på optiske plater.