Det er ikke en enkelt enhet som mater data til en datamaskin. I stedet er det mange forskjellige inngangsenheter, som hver betjener et spesifikt formål. Her er noen vanlige eksempler:
for tekst og kommandoer:
* tastatur: Den vanligste inngangsenheten, som brukes til å skrive tekst og legge inn kommandoer.
* mus: Brukes til å kontrollere markøren på skjermen, klikk på elementer og dra og slippe objekter.
* berøringsskjerm: Lar deg samhandle direkte med skjermen ved hjelp av fingrene.
* Stylus: Brukes med berøringsskjerm for mer presis tegning eller skriving.
for andre typer data:
* skanner: Fanger bilder fra fysiske dokumenter, bilder eller andre objekter og konverterer dem til digitalt format.
* mikrofon: Poster lyd for lydinngang.
* webkamera: Fanger opp video og stillbilder.
* spillkontroller: Brukes til å spille videospill.
* joystick: Brukes til å kontrollere bevegelse i spill eller andre applikasjoner.
* digitalt kamera: Fanger bilder og videoer, ofte koblet til datamaskinen for å overføre filer.
* strekkodeleser: Skanner strekkoder for å hente informasjon.
* fingeravtrykksskanner: Brukes til biometrisk autentisering.
* RFID -leser: Les informasjon fra RFID -tagger, brukt til sporing og sikkerhet.
I tillegg til disse eksisterer spesialiserte inngangsenheter for spesifikke oppgaver:
* MIDI -tastatur: Brukes til å komponere og spille musikk.
* Tegning av nettbrett: Brukes til digital kunst og grafisk design.
* Vitenskapelige instrumenter: Brukes til å samle inn data fra eksperimenter.
De spesifikke enhetene som brukes avhenger av oppgaven. Derfor er det mer nøyaktig å tenke på "inngangsenheter" i stedet for en enkelt enhet som "mater data" til en datamaskin.