Det er umulig å finne en enkelt oppfinner for "brukervennlige datamaskiner" fordi det var en gradvis utvikling, påvirket av mange individer og teknologiske fremskritt. Noen nøkkeltall og øyeblikk skiller seg imidlertid ut:
tidlige pionerer (1940-1960-tallet):
* Grace Hopper (1906-1992): En banebrytende dataforsker som utviklet den første kompilatoren, et sentralt skritt mot enklere programmering. Hun forkjempet også bruk av engelsklignende kommandoer for datamaskiner, og la grunnlaget for brukervennlige grensesnitt.
* Douglas Engelbart (1925-2013): Engelbart var kjent for sitt arbeid ved Stanford Research Institute, og utviklet musen, grafiske brukergrensesnitt og hypertekst, alt avgjørende for å gjøre datamaskiner mer tilgjengelige.
* Alan Kay (født 1940): En visjonær dataforsker som så for seg Dynabook, en bærbar, brukervennlig datamaskin som var en forløper for dagens bærbare datamaskiner og nettbrett.
The Macintosh Revolution (1984):
* Apple Computer, spesielt Steve Jobs og Jef Raskin: Macintosh-datamaskinen, som ble lansert i 1984, er mye kreditert med å bringe brukervennlig databehandling til mainstream. Det inneholdt et grafisk grensesnitt, intuitive ikoner og en mus, noe som gjorde det lettere for ikke-programmerere å samhandle med datamaskiner.
Beyond the Macintosh:
* Microsoft og Windows (1985): Microsofts Windows-operativsystem, som ble utgitt i 1985, populariserte det grafiske grensesnittet og utvidet rekkevidden til brukervennlig databehandling ytterligere.
* The World Wide Web (1990s): Oppfinnelsen av nettet av Tim Berners-Lee forenklet tilgangen til informasjon betydelig og gjorde internett til en brukervennlig plattform for alle.
* mobil databehandling (2000s): Økningen av smarttelefoner og nettbrett med intuitive berøringsgrensesnitt har gjort databehandling mer tilgjengelig enn noen gang.
Avslutningsvis er det ingen eneste oppfinner av brukervennlige datamaskiner. I stedet var det et produkt av kollektiv innsats og teknologisk fremgang drevet av visjonærer, ingeniører og designere som jobbet for å gjøre datamaskiner mer tilgjengelige og tilgjengelige for et bredere publikum.