Dyr bruker ikke datamaskiner på den måten mennesker gjør. De har ikke de samme kognitive evnene til å forstå og manipulere datamaskingrensesnitt. Imidlertid er det eksempler på at dyr samhandler med teknologi på overraskende måter:
* Dyr trent for spesifikke oppgaver:
* hunder: Trent for å oppdage medisinske tilstander som kreft eller lavt blodsukker ved å snuse prøver.
* duer: Trent til å gjenkjenne spesifikke objekter i bilder, brukt til oppgaver som å identifisere skadede avlinger eller lokalisere savnede personer.
* rotter: Trent til å snuse ut landminer og eksplosiver.
* delfiner: Trent til å bruke ekkolodd og andre kommunikasjonsmetoder for å hjelpe mennesker i undervannsoppgaver.
* Dyr som samhandler med teknologi utilsiktet:
* fugler: Bruke fuglemater utstyrt med kameraer og internettforbindelse for å dele live feeds på nettet.
* ekorn: Forårsaker strømbrudd ved å tygge på elektriske ledninger.
* slanger: Utløser bevegelsessensende sikkerhetskameraer.
Disse interaksjonene er ikke de samme som å bruke en datamaskin i tradisjonell forstand. Dyr kan reagere på stimuli, etter trening eller utilsiktet samhandle med teknologi.
Selv om det er fascinerende å se dyr samhandle med teknologi, er det viktig å huske at de ikke har samme forståelse og evner som mennesker når det gjelder bruk av datamaskiner.