? Aritmetiske instruksjonene i mikroprosessorer er utført av Aritmetisk Logic Unit ( ALU ) . Den ALU utfører vanligvis tre typer aritmetiske instruksjoner: heltall aritmetiske operasjoner , blant annet addisjon, subtraksjon , og noen ganger multiplikasjon og divisjon , bitvis logiske operasjoner inkludert AND, NOT, OR og XOR , og bit -shifting operasjoner. De fleste moderne mikroprosessorer også gjøre flyttall matematiske operasjoner . Disse er vanligvis håndteres av en annen del av datamaskinen kalles et flyttall (FPU ) . Eksponentiell eller trigonometriske beregninger i de fleste mikroprosessorer er oppnådd ved hjelp av programvare bibliotek rutiner . Bitvis Logic Operations
Bitvis logikken opererer på en eller to bit mønster eller binære tall som individuelle biter . En IKKE drift utfører logisk negasjon på hver bit: 0 blir 1 , og vice versa . En ELLER- operasjon tar to bit mønster av lik lengde , matcher opp korresponderende biter ( den første i hver , og den andre av hver; etc.), og deretter utfører en ELLER- operasjon på hvert par . Resultatet av hver er 1 dersom første bit er 1 eller den andre bit er en , ellers er resultatet null. En XOR operasjon tar to bit mønster av lik lengde , og utfører den XELLER- operasjon på hvert par . Resultatet av hver er en hvis de to bits er forskjellige og 0 dersom den samme . En OG-operasjon tar to binære representasjoner av lik lengde og utfører OG- operasjonen på hvert par . Resultatet av hver er en hvis den første biten er 1 og den andre biten er en .
Bit- skiftende Operations
Bit- skiftende opererer på hele tall heller enn på individuelle bits. Sifrene er flyttet , eller flyttet , etter et spesifisert antall bits til venstre eller høyre . Skift kan være multiplikasjon av to og divisjoner etter to . Registre i en mikroprosessor har et fast antall bits for lagring av tall , så noen biter kan flyttes forbi " slutten" av registeret. Ulike typer skift forskjellig på hvordan de håndterer bitene forskjøvet forbi slutten . Med aritmetisk skift, biter som beveger seg forbi slutten forsvinne. Med en venstre aritmetisk skift, blir nye områder fylt med null. Med et skudd aritmetisk skift, blir nye områder fylt med skiltet bit .
Fast punkt Operations
Reelle tall er representert i mikroprosessorer på én av to måter : fast punkt eller flyttall . Fastpunkt plasserer et punkt et sted i midten av sifrene , som heltall som representerer deler av en enhet . For eksempel , hvis du har fire desimaler du kunne representere 1/100ths av en enhet som 10.82 eller 00.01 . Med fast punkt , kan du ikke representerer svært store eller svært små tall, fordi det er en " fast vindu " for representasjon . Fast punkt virksomhet er også mindre presise når dele store tall.
Floating Point Operations
Flytetall representerer reelle tall i vitenskapelig notasjon , som en base nummer og en eksponent . For eksempel kan du representere 123.456 som 1,23456 --- 102 . Flyttall bruker en " sliding window " av presisjon tilpasset omfanget av nummeret.