Gjeldende datamaskin prosessorer kommer i to varianter : dual -core og quad -core . Fordi hastigheter topp ut på tre til 4GHz ( gigahertz ) , har prosessor produsentene forsøkt å forbedre effektivitet , som er der flere kjerner kommer inn i bildet . Historie
Ifølge Toms Hardware , dukket de første dual -core datamaskin prosessorer ( CPU) i 2005 . Disse enhetene er avhengige av programvare som kan dra nytte av sine ressurser , og på første, ble ingen programvare skrevet for dem . Siden da har programmerere jobbet hardt for å dra nytte av dem , og nå, trippel- og quad - core prosessorer er vanlig.
Funksjon
stedet for å legge prosessor hastighet, flere kjerner gir parallell datakraft . Dette betyr bedre effektivitet med datamaskinen oppgaver , øker hastigheten uten å ty til økende megahertz .
Resultatutvikling
Toms Hardware kjørte tester mellom dual- og quad -core rigger på tvers av populære spill , og resultatene var å fortelle . I grafikkintensive titler, som « Crysis », « Left 4 Dead » og « World At War , " quad-core rigger konsekvent bedre resultater enn de dual -core rigger i forhold til bilder per sekund ( FPS ) .
Potensielle
Quad -core prosessorer vil utkonkurrere dual- core prosessorer i fremtiden. Programmerere optimalisere programvare for å dra nytte av de fire kjerner , men det tar tid å ta igjen til teknologien . Fremtidige spill vil dra nytte av dette .
Hensyn
Aktuelle titler kjøre veldig godt på begge dual -core og quad -core systemer . Fremtidige titler , med bedre optimalisering, vil kjøre bedre på quad -core systemer .