Analoge datamaskiner har blitt brukt i tusenvis av år i en rekke kapasiteter . Hovedprinsippet for en analog datamaskin er bruken av en mekanisk prosess for å dechiffrere komplekse problemer. En slik tidlig eksempel er astrolabium oppfunnet i andre eller første århundre f.Kr. . Den ble brukt til å trene problemer i astronomiske beregninger . Moderne analoge datamaskiner spenner fra grunnleggende telling enheter til mer komplekse elektriske mekanismer . Man kan enkelt lage en analog datamaskin med husholdning materialer som gjør det mulig for raske svar på multiplikasjon og divisjon spørsmål. Du trenger
to tre herskere
liten så
Black fin spiss markør
Red fin spiss markør
Vis flere instruksjoner
en
to av tre herskere , helst en uten metall stripe langs siden , og så av de to inches på slutten. Endre tommers tall ved å plassere desimaler foran hver .
2
For at logaritmisk skala som skal etableres , må man beregne logaritmen med grunntall 10 for hvert heltall 2-9 . Plotte heltall i riktig posisjon på linjalen og merk divisjoner med en fin spiss sort tusj . For eksempel vil to lik 0,30103 og tre vil være lik 0,47712 .
3
Beregn logaritmen med grunntall 10 for heltall av 11-99 . Stillingen før første punktum i trinn 1 (den første tommer) kan kastes. Finn de riktige punktene på linjal og bruke en fin spiss rød markør for å plotte tallene. For eksempel vil 11 lik ( 1 ) 0,04139 og 12 vil tilsvare ( 1 ) 0,07918 .
4
For hver ekstra nivå , kast en annen del av logaritmen . For eksempel vil det tredje nivået se bort fra 2 og det fjerde vil se bort fra tre og så videre. Veksle mellom svart og rødt for lesbarhet grunner.
5
Duplicate merkene og tall på den andre herskeren . Plassere dem ved siden av hverandre slik at langsiden er over langsiden av den andre herskeren . Brukeren vil kunne multiplisere tall ved å legge de tilsvarende lengder av logaritmer .