? Begrepet volumetrisk betyr bokstavelig talt av, knyttet til , eller i forhold til måling av volum . I feltet av teknologien , er begrepet som brukes mest i forbindelse med volumetriske skjermer. Flere typer volumetriske display teknologier eksisterer , men alle av dem lage ekte tredimensjonale bilder - som kan sees fra nesten hvilken som helst retning - ved å belyse hvilke punkter i rommet . Holografisk Viser
Store skjermer bruker tusenvis av 3D bildeelementer , eller piksler - kjent som volumelementer eller voxels - som enten avgir eller absorberer lys , for å lage et 3D-bilde . Såkalte holografiske skjermer lage et 3D-bilde ved å gjengi bøying av lysbølger rundt hindringer i deres vei - kjent som diffraksjon - i en scene . Diffraksjon av lys styres av en rekke mikroskopiske mønstre på en fysisk holografisk bildebehandling flyet.
Swept & Static Volume Viser
Såkalt feide volum viser bokstavelig talt feie et to-dimensjonalt bilde, som varierer over tid, gjennom et 3D romlig volum med en frekvens høyere enn 24 ganger i sekundet , eller høyere enn det menneskelige øye kan løse. Det menneskelige øyet har begrensninger på hvor fort det kan reagere på endringer - et fenomen kjent som visuell utholdenhet - så den menneskelige betrakteren oppfatter en 3D volumetrisk bilde. Såkalte statiske volum skjermer, derimot , lage et 3D-bilde av direkte energigivende , eller spennende , i en fysisk 3D medium , uten mekanisk bevegelse.
Fordeler
Den største fordelen med volumetriske skjermer fremfor andre typer 3D-visning er at de skaper ekte 3D- bilder, som kan observeres fra flere vinkler og dybder uten seere som trenger å bruke spesielle shutter-briller eller andre hodeplagg . Videre er det volumetriske skjermer ikke kreve store mengder prosesseringskraft og sofistikerte skyggelegging effekter kan brukes til å reprodusere kurvatur og tekstur og bedre kvaliteten av 3D-bildet vist. Store skjerm teknikker kan brukes for data visualisering , for eksempel visning komplekse biologiske, kjemiske og matematiske strukturer så vel som for underholdning , inkludert filmer og spill.
Ulemper
< p > Tradisjonelt volumetriske skjermer led av problemer med å vise skyggelegging og helt ugjennomsiktig objekter, som er vanlig i den virkelige verden . Imidlertid har disse problemene vært stor grad overvinnes ved å endre inndata - å skape det som kalles , teknisk, som en Lumi - volum - slik at lysbølger i displayet skape ekstra skyggelegging og mørkere effekter