Skjermkort og lydkort er designet for en veldig lignende formål : å "frigjøre " den viktigste delen av PC fra noen av sine mest anstrengende krav. Både video og lyd krever mye prosessorkraft og minne , og systemet som helhet kan kjøre langt mer effektivt når disse pliktene er hver delegert til en diskret kort , ofte med sin egen prosessor og minne . Imidlertid har den økende raffinement av hardware tillatt noen nyere PCer for å gå tilbake til en integrert tilnærming . Lydkort
utgangspunktet , datamaskiner enten utelatt lydmuligheter helt, eller besatt rudimentære ombord lyd chips som var begrenset til enkle lyder ( ofte en firkantet bølge ) spille en note om gangen ( mono ) . Disse primitive pip, slippes ut av den grunnleggende PC-høyttaler , var omfanget av PC-ens lyd evner til Creative og AdLib begynte å produsere de første pc-lydkort på slutten av 1980-tallet . Men hadde relativt avanserte lyd- hardware dukket opp tidligere i tiåret , med add- ons til Apple II, og i Commodore Computers ' diskret SID chip. I alle tilfeller , var målet det samme : å avlaste CPU og hovedkort fra så mye av behandlingen byrden som mulig
Skjermkort
Det eneste mer . krevende på systemressurser enn lyd er video , og det er derfor videobehandling har vært " frigjort " for enda lenger. Året 1981 så den første diskrete skjermkort , i form av IBMs monokrom skjerm adapter og Color Graphics Adapter. Selv om svært begrenset i forhold til dagens 3D- grafikk rendering , forutsatt MDA og CGA en basisversjon av en dedikert GPU og videominne. Men det var ikke før ATIs VGA Wonder kom sammen i 1987 at den moderne alder av PC skjermkort virkelig begynte, med muligheter for å se full -motion videoklipp eller spille 3D -rendret spill.
PC Standards
Fra slutten av 1980-tallet fram til midten av 2000-tallet , PC hovedkort ble utformet med spor for diskret lyd og grafikkort. I utgangspunktet hver brukt lignende arkitektur og delt båndbredde - først via ISA -port, og PCI. Skjermkort til slutt vokste PCI og fikk sin egen dedikert port starten i 1997 - Accelerated Graphics Port . Omtrent fem år senere , introduserte PCI Express-arkitektur mer effektiv bruk av båndbredde samt standardisering og skjermkort og lydkort igjen begynte å dele et felles grensesnitt . Men innen den tid mange hovedkort produsenter var i stand til å utvikle ombord audio løsninger som utføres så vel som de fleste mainstream diskrete lydkort - en forenklet og selvstendig tilnærming som appellerte til mange produsenter og forbrukere
HDMI
inntil relativt nylig var video og lyd holdes atskilt fra hverandre , både inne i PC-en og med tilkoblingene som fremkom . Du hadde lydkortet eller ombord lydkontakter , typisk 3,5 mm- knekt , og du hadde også VGA -eller DVI- tilkoblinger fra skjermkortet til en skjerm eller TV . HDMI-standarden brakt digital lyd og video sammen i en enkelt tilkobling , først på high- end skjermkort og så til slutt på ordinære kort og hovedkort . Forekomsten av HDMI-innganger på HDTV gjort dette et verdifullt tilskudd for hjemmekino PC-entusiaster , og et økende antall HDMI - utstyrte skjermer med innebygde høyttalere gjør det mulig for en "alt -i-ett " PC -oppsett - en trend mot effektivisering som speiles av endringer i arkitekturen av PC selv.
onboard video
nyere brikkesett design har også omfavnet ombord video. Som med lydkort under det foregående tiåret , har produsentene funnet at maskinvaren har blitt sofistikert nok til å gi integrert video som tilfredsstiller mange forbrukernes behov uten overtaxing delt minne og prosessorkraft . AMDs Fusion -serien og Intel HD Graphics er eksempler på denne trenden mot APU ( Accelerated eller Advanced Processing Units ) . De fleste om ikke alle hovedkort som er vert for disse APU tilbyr også onboard lyd , tilbake alle de tidligere adskilte oppgaver til et enkelt kort for en alt-i -ett-løsning . I mellomtiden brikkesett som støtter dedikerte kortene er fortsatt et alternativ for profesjonelle og entusiaster som kanskje foretrekker den ekstra kraften og fleksibiliteten til diskrete video eller lyd .