Når du genererer animasjoner på en datamaskin , er 3 -D animasjon vanligvis mer prosessor - intensiv enn 2 -D animasjon på grunn av måten som 3 - D animasjon er opprettet. Noen brukere kan lure på om 3 - D animasjoner kan gjengis ved hjelp av bare en datamaskin sentrale processing unit . Mens datamaskin CPU ha evnen til å behandle animerte data, er det bruk av en særskilt grafikkort anbefales . 3 - D animasjon
Opprettelsen av 3 -D animasjon er en kompleks prosess . Et 3D- modellen ofte består av en eller flere masker som inneholder hundrevis eller noen ganger til og med tusenvis av individuelle polygoner. Disse maskene er knyttet til enheter kjent som " bein " av animasjon programvare , med mesh beveger seg i samsvar med hver bevegelse av knoklene den er koblet til . Å lage jevne bevegelser, bein flyttes gradvis å lage individuelle animasjon rammer . Avhengig av ønsket glatthet av bevegelse , kan det ta opptil 30 bilder eller mer for å skape et eneste sekund av animasjon.
CPU -Only Rendering
p Hvis en dedikert grafikkortet ikke er installert på datamaskinen , er datamaskinens CPU ansvarlig for å gjengi de animasjoner og bearbeiding av informasjon fra animasjon programvare samt eventuelle andre programmer som er installert på datamaskinen. Noen CPUer , for eksempel Intel Core i -prosessorer , er utformet med en onboard graphics processing chip integrert i CPU design, men disse brikkene er vanligvis ikke så kraftig som behandlingen chips som brukes av dedikerte grafikkort. Animasjon gjengivelse ved hjelp av bare CPU er treg vanligvis på grunn av konkurranse med annen programvare for databehandling.
Grafikkort Rendering
graphics processing unit av en dedikert grafikkort tar behandlingen belastningen ut av CPU ved å skille grafikk data fra andre programområder data og bearbeiding av grafikk data selv. Grafikkortet leverer også sin egen hukommelse basseng der du kan lagre grafikk data , slik at data fra andre programmer som ikke konkurrerer for systemminne med en stor mengde grafiske data . Ved å skille behandlingen av grafikk data fra behandlingen av andre datatyper , bruk av et grafikkort raskere rendering prosessen betydelig .
Annen viktig
Noen 3 -D modellering programvare ikke vil fungere riktig hvis den ikke gjenkjenner en installert grafikkort som oppfyller programvarens minimumskravene til maskinvare . Programvaren kan låse opp når du forsøker å gjengi bilder og animasjon , vise advarsler som sier at et grafikkort ikke er installert eller nekte å starte før et dedikert grafikkort er oppdaget i datamaskinen . Disse begrensningene er satt på plass på grunn av prosessoren - intensive natur 3 -D modellering og animasjon for å hindre programmet låser seg eller operativsystem nedgangen.