? Gaming og 3 -D modellering programvare bruk pixel shading til utgang komplekse grafiske funksjoner, for eksempel reflekterende flater , skygger og bump mapping , en teknikk som brukes til å legge humper , bulker og rynker til et geometrisk objekt . Selv Accelerated Graphics Port , eller AGP , er en eldre grensesnitt for tilkobling av grafikkort til en datamaskin , noen nyere AGP-kort støtter avanserte pixel shading . Hvis datamaskinen krasjer når du kjører et spill med pixel shaders , kan kortet eller tilhørende programvare være defekt eller utilstrekkelig for oppgaven. Pixel Shading
AGP-kortet grensesnitt med DirectX å gjengi pixel shading i de fleste programmer som benytter avanserte 3D-grafikk . DirectX 8.0 var den første til å lansere en programmerbar pixel shader . De fleste spill bruker application programming interface i DirectX 9.0c , som inkluderer Pixel Shader 3.0, men noen grafikk - intensive applikasjoner krever Pixel Shader 4.0 eller Pixel Shader 5.0 , funnet i senere DirectX -versjoner . De fleste moderne AGP-kort kan bruke Pixel Shader i DirectX 9.0c , men få støtte maskinvare kravene for DirectX 10 og 11 . Hvis kortet forsøker å gjengi grafikk i et spill med en mer avansert pixel shader enn den kan håndtere , kan datamaskinen krasje mens du kjører programmet.
DirectX Versjon
DirectX er integrert i Windows XP , Windows Vista og Windows 7 . Windows XP inneholder DirectX 9 inneholder Vista DirectX 10 og Windows 7 kommer med DirectX 11 . Senere utgaver av Windows-operativsystemet fremdeles krever DirectX 9.0c å kjøre enkelte spill, imidlertid, og denne eldre applikasjonen som kan kjøre sammen med nyere versjoner av API uten problem. Det bør bemerkes at Windows XP kommer med en utdatert versjon av DirectX 9 , hvis OS ikke kjører den nyeste versjonen av DirectX 9.0c , kan enkelte programmer krasjer ved gjengivelse 3 - D modeller på grunn av feil i DirectX kode
Device Driver
Når et spill eller 3 -D modellering trenger å gjengi et grafisk funksjon , sender den informasjonen til et programvareverktøy forbundet med AGP -kort. Denne programvaren , som kalles en " enhetsdriver, " er ansvarlig for å formidle og oversette data frem og tilbake mellom applikasjonen og skjermkortet. Denne prosessen skjer det hele tiden et spill eller 3-D -modellen er i gang. Når AGP -kortet forespørsler tillatelse fra prosessoren til å utføre en handling , utfører driver en programvare rutine for å fullføre oppgaven . Hvis sjåføren er i stand til å utføre kommandoen eller får ikke tilgang til video chip som håndterer pixel shading på grunn av bugs , kan kortet fryse eller føre til at OS til å krasje . Oppgradere til den nyeste driveren , som kan lastes ned fra produsentens nettside , vil løse de fleste av disse feilene .
Kort Problemer
p Hvis grafikkortet var i stand til å utføre pixel shading i det siste uten problem , men ikke lenger gjør det, kan selve kortet være defekt . Hvis feilsøking bekrefter at problemet ikke er knyttet til sjåføren eller DirectX , må du kanskje bytte ut kortet . Alle maskinvarekomponenter slutt mislykkes , og det er ikke uvanlig for video hardware mislykkes uventet .