Random Access Memory, eller RAM , er en midlertidig lagringsplass medium for noe du åpner på en datamaskin . I det øyeblikket du slår på datamaskinen, begynner den å lagre visse deler av sine operative komponenter i RAM . Disse brikkene gjør opp det du ser på skjermen og alle bakgrunnsprosesser som holder operativsystemet kjører. Operativsystem
Når du slår på datamaskinen, og det begynner oppstart, består oppstartsprosessen hovedsakelig av operativsystemet skrive seg til RAM . Alle driverne for hver enhet som er koblet til datamaskinen og hver bakgrunnstjeneste forplikte seg til minnet før du selv se en innloggingsbildet. Når du logger deg på operativsystemet , alle bibliotekene lastes inn i minnet . Bibliotekene gjør at programmer kan bruke funksjoner i operativsystemet til å gjøre ting som å lese og skrive filer.
Program data
Når du åpner et program , har det noe minne å lagre de grunnleggende komponenter, slik som lagrede data og konfigurasjoner . For eksempel når du åpner et regneark i en regnskapsmessig program, regneark lastes inn i RAM og viser all den lagrede opplysninger du tidligere jobbet på. Nettleseren kan også lagre noen av sine åpnede sider ' data i minnet.
Nettverk Buffer
Når du laster ned en fil på Internett , hvis du mottar mer data enn harddisk kan lagre , går dataene til en bakgrunn buffer allokert til RAM . Når " dagens" data er ferdig å skrive til stasjonen , starter operativsystemet skrive bufrede data til harddisken og tømmer bufferen. Ved behov , fyller buffer opp igjen .
I /O buffere
Mens nettverk buffer forblir permanent i RAM , andre buffere , kjent som «Input /Output" buffere , dukker opp når de trengs . Når et program skriver til en fil eller manipulerer en del av harddisken data , oppretter operativsystemet en buffer til å lagre kø data som må bli skrevet. På denne måten trenger de skrive eller lese prosesser ikke overvelde harddisken .
GUI data
Nesten hver program du åpner på datamaskinen bruker et grafisk brukergrensesnitt, eller GUI . Mens det grafiske styres hovedsakelig av grafisk hukommelse , forblir dimensjonale data i RAM . Hvis du bruker innbygd grafikk i stedet for en perifer dedikert grafikkort , bruker datamaskinen også et stykke RAM for å gjengi brukergrensesnittet. GUI består av hver grafisk element du se i et program , inkludert vinduet , knapper og rullefelt.