? Computer grafikkort som støtter tessellation tillater en multimedia API samling som DirectX å dekonstruere store polygoner i millioner av små. Kortet kan gjengi de mindre polygoner som et objekt med nyanserte visuelle detaljer. Kunstnere og designere bruker tessellation kan innlemme subtile elementer i en miljøets teksturer , for eksempel vise realistiske støt og rygger i konstruksjoner eller terreng . Grafikkort som støtter multimedia motorer som DirectX 11 og OpenGL kan vise tessellation med kompatible programmer . Definisjon
tessellation er et polygon ordning der enkelte former passer sammen uten enten forlate mellomrom mellom hverandre eller overlapper et tilstøtende form. Du kan se eksempler på tessellation i flislagte gulv eller vegger , eller i mosaikk kunst . En to- dimensjonal tesselasjon også strekker seg uendelig ved en plan overflate . Enhver polygon kan brukes i en tessellation , selv om datamaskinen programutviklere oftest bruker trekanter .
Computer Graphics
Grafikk designere bruker en algoritme som PN- trekanter til å bryte ned polygoner . PN- trekanter tar en grov modell laget med en maske består av trekanter , bryte ned komponenten trekanter i mindre versjoner før de skaper en illusjon av glatthet på et objekt . Dynamisk tessellation er en prosess som endrer et virtuelt miljø nivå av detaljer som programmets bruker ventures gjennom det. Ellers ville gjenstander midlertidig forsvinne og dukke opp igjen i mer fint gjengitt versjoner som brukeren nærmer seg dem . Dette fordeler utviklere, som bare har til å lage ett objekt modell for et program ansette dynamisk tessellation , i motsetning til å skape flere gradvis mer detaljerte stedene.
Displacement Mapping
< p> Displacement kartlegging tillater grafikk designere til å heve eller senke hjørnene i enkelte polygoner . Dette slår en flat, trist overflate til en detaljert objekt, for eksempel en dør med merkbare grooves og rygger . Kunstnere bruker også forskyvning kartlegging for å skape realistiske terreng og miljøer innenfor en virtuell verden . For forskyvning kartlegging for å skape et realistisk bilde, utviklere trenger for å manipulere hjørnene nummerering i tusenvis. De store mengder av små polygoner tessellation skaper gir kunstnere hjørnene som kreves for å skape realistiske gjenstander gjennom fortrengning kartlegging.
Operativsystemet
Windows 7 støtter DirectX 11 , slik at datamaskiner som bruker operativsystemet til å ansette grafikkort som støtter Tessellation . En Vista bruker kan også bruke DirectX 11 , men hun trenger å bruke en patch til Vista før hun kan installere den. Mac- OS X støtter hele spekteret av funksjoner i OpenGL Utilities Library , som inkluderer flislegging . Eiere av OS X- maskiner med kompatible grafikkort kan få full visuell effekt av programmer som bruker tessellation .