? Det er to primære komponenter som datamaskinen støtter seg på å gjengi bilder, sin grafikkort og dens skjerm . Dataskjermer kommer i en rekke forskjellige størrelser og bredde -til - høyde forholdstall , eller sideforhold , kan mens moderne grafikkort vise bilder og videoer i et bredt spekter av oppløsninger og formater. Når grafikkortet produksjon er ikke helt sammenfallende med skjerminnstillingene evner så kan du bruke et grafikkort GPU skalering funksjon for å bedre passform bilder og videoer på skjermen. Definisjon
Begrepet " GPU skalering " er et akronym for graphics processing unit skalering. GPU skalering er et alternativ tilgjengelig på mange skjermkort som automatisk endrer størrelsen bilder og video som ikke er riktig kalibrert til å vise på skjermen. Når du aktiverer GPU skalering din grafikkprosessor fungerer som et mellomledd mellom de karakteristikkene som er angitt ved inngangen søknaden og den faktiske produksjonen . GPU mottar de innfødte skjerm innspill fra å-være- rendret bildekilde , utfører resizing funksjon i sin on-board -prosessor og deretter sender det redigerte bilde eller video stream til skjermen.
Aspect ratio Vedlikehold
Vedlikehold av en inngang opprinnelige størrelsesforholdet er en vanlig type GPU skalering at skjermkortet kan utføre. For eksempel er mange programmer og videoer kalibrert skal vises med en 4-3 høyde og bredde . For eksempel kan du ha en skjerm hvis dimensjoner inkluderer en standard 16-9 høyde og bredde . I dette tilfellet en 4-3 ratio video vises å bli strukket horisontalt under normale skjerm forhold. Hvis du aktiverer sideforhold skalering så kan du velge å vise bildet i normal bredde og høyde , da dette vil vise videoen på topp kvalitet mulig, men vil legge til svarte striper langs den delen av kanten av skjermen som ikke brukes < . br >
Full Panel Scaling
Aspect ratio vedlikehold er riktig type GPU skalering å bruke hvis du ønsker å oppnå topp kvalitet når du ser på en video eller et bilde på en overvåke med en uensartet størrelsesforhold. Alternativt kan du foretrekker at videoen tar opp hele skjermen . I så fall kan du aktivere fullt panel GPU skalering. Når full panel GPU skalering er aktivert, vises bildet eller videoen strekkes for å fylle hele skjermen . En dimensjon av den opprinnelige sideforholdet er opprettholdt mens det andre aspektet , er vanligvis den horisontale aspekt , er strukket . Velge fulle panel skalering resultater på hele skjermen blir brukt , selv om video eller bilde ser ut til å være forvrengt og generell skjermkvalitet er kompromittert .
Sentrert Timings
I visse tilfeller kan du ønsker å vise et bilde eller video alene på skjermen i sin opprinnelige størrelse og oppløsning. Hvis du aktiverer skjermkortet sentrert timing GPU skalering funksjonen deretter innspill videoen vises på skjermen i sin opprinnelig kodet format. Med denne type skalere skjermkortet prosessor gjengir hver piksel som foreskrevet i papirkilden og bare legger horisontale og vertikale linjene rundt non -used del av skjermen .