Det er mange analogier for hvordan datamaskiner fungerer som prøver å kartlegge bestemte komponenter til analoger i menneskekroppen , en av de mer interessante de er kartlegging komponentene i en datamaskin til de delene av den menneskelige hjerne , eller kartlegging menneskelige hjernens funksjoner til deler av datamaskinen . Den viktigste komponenten i en datamaskin kalles Central Processing Unit eller CPU , men det er andre kritiske komponenter som bidrar som "hjernen" gjøre jobben sin . CPU som Brain
CPU utfører matematiske operasjoner på data , for det meste aritmetiske og logiske operasjoner for å avgjøre om noe evalueres til "true " eller "false ". De fleste av de andre komponentene på datamaskinen er der for å mate data og instruksjoner til CPU for det å utføre operasjoner .
Minne
Data lagres i forskjellige steder på maskinen . Data som er lagret permanent er lagret på datamaskinens harddisk ( eller på en flash-stasjon eller optisk stasjon) . Dette er minne som er vedvarende selv om datamaskinen er slått ned. Data til hvilken CPU trenger umiddelbar tilgang kopieres til det som kalles Random Access Memory eller RAM . Data CPU er aktivt behandling er lagret på en spesiell type minne som er veldig rask og er på samme fysiske komponenten som CPU , kalt "cache ". Tenk på den harddisken som langtidsminnet for en person , RAM som minnet trengs for å holde styr på hva de mest sannsynlig vil være å gjøre neste og cache som minnet trengte å gjøre hva de jobber med akkurat nå .
skjermkort
annen ikke-helt - likheten mellom en datamaskin arkitektur og den menneskelige hjerne er i skjermkortet. Datamaskin CPUer tendens til å være optimalisert for heltall drift , og legger en pluss en for å gjøre to, og så videre. Beregning som krever arbeider med brøker , som 7 delt på fire , returnere verdier som ikke er heltall , og krever det som kalles en " floating point "-operasjon. Disse typer operasjoner er mer beregningsmessig vanskelig for datamaskiner å bruke, og skjermkort har en rekke spesielle komponenter som trengs for å gjøre akkurat denne type operasjon . De har ofte flere "kjerner " gående parallelt , sammen med en rekke svært høy hastighet RAM , for å gjøre denne typen operasjoner raskere . Selv om det er fristende å si at skjermkortet er liksom som den visuelle cortex av den menneskelige hjerne , er analogien bare delvis riktig . Den visuelle cortex er der for å behandle innspill fra øynene , det går ikke en skjerm eller output -enheten. Når det er sagt , i likhet med et skjermkort, er den visuelle cortex en svært spesialisert del av hjernen .
Flerkjerne CPUer
motsetning til den menneskelige hjerne , hjernen din datamaskinen er , som i 2011 , vil sannsynligvis ha to ( eller flere ) hjerner snarere enn en. Dette kalles en multi -core eller dual -core prosessor , og det meste av CPUer som brukes i datamaskiner , tabletter og til og med en håndfull av mobiltelefoner sette to eller flere prosessorer i samme emballasje. Denne ikke helt gi dobbel ytelse, og med mindre du har programmer spesielt rettet til å bruke flere kjerner , flere kjerner har en nedadgående fordel - en generell tommelfingerregel er at den andre kjernen gir om en 70 eller 80 prosent ytelsesforbedring , mens den tredje kjerne gir om en 40 til 50 prosent boost og den fjerde kjernen vil vanligvis legge noe til en forbruker skrivebordet.